EPN-V2

YLTI1100 Yrkesoppgaver, prosesser og analyse, prosjekt samt yrkesfaglig bredde Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational Tasks, processes and analysis, project and vocational subjects
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon, nettbasert
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon, desentralisert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter prosjektarbeid i forhold til profesjon og yrkesutøvelse, analyse av læreplaner og helhetlige yrkesoppgaver samt dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse.

Forkunnskapskrav

Før eksamen kan avlegges må emne YLTI1000 være bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere læreplanene i ulike yrker på yrkesområdet og ha faglige forutsetninger til å kunne vurdere yrkenes praktiske og teoretiske kvalifikasjonsbehov
  • kan beskrive og forklare en arbeidsprosess/produksjonsprosess i ulike yrker på yrkesområdet og kunne forankre opplæringen til helhetlige yrkesoppgaver
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv

Ferdighet

Studenten

  • kan identifisere sentrale faglige felleselementer mellom yrker og arbeidsprosesser i yrkesområdet og kunne velge felleselementer i forhold til likheter og ulikheter mellom yrkene, og kunne bruke eksempler fra de ulike yrkene i opplæringen
  • kan benytte prosjektarbeid som virkemiddel i profesjons- og yrkesopplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere programområdets ulike yrkes særtrekk og behov for basiskompetanse, og ha praktisk og teoretisk breddekompetanse i basisfag som inngår i ulike yrkesutøvelser, som grunnlag for å kunne tilrettelegge og lede yrkesrelevant opplæring
  • kan analysere hvilke støttefag det er behov for i yrkesutøvelsen, og ha praktisk og teoretisk kompetanse i støttefag som er relatert til utøvelsen av sitt opprinnelige yrke, som grunnlag for å kunne tilrettelegge og lede yrkesrelevant opplæring
  • kan stimulere til personlig initiativ, legge til rette for og ha et reflektert forhold til betydningen av entreprenørskap i opplæringssammenheng

Innhold

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Produksjon (YF).
  • Tekniske tjenester (YF).
  • Dokumentasjon og kvalitet (YF).
  • Grunnleggende ferdigheter (PF/YF).
  • Prosjekt som metode (PF/YF).
  • Pedagogisk entreprenørskap (PF/YF).
  • Analyse og refleksjon av helhetlige yrkesoppgaver (PF/YF).
  • Yrkeskvalifikasjoner og yrkeskompetanse (YF).

Praksis

  • Gjennomført og bestått 20 dagers pedagogisk praksis på VG1 eller VG2 i videregående skole.
  • Gjennomført og bestått ti dagers breddepraksis innen programområdet.

Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Oppgave 5 (PF/YF)

  • Skriftlig gruppearbeid.
  • Tverrfaglig prosjekt med utgangspunkt i undervisningsplanlegging. Felles prosjektdokumentasjon tilsvarende 3200 - 3800 ord og 600 siders litteraturhenvisninger. I tillegg et skriftlig individuelt refleksjonsnotat tilsvarende 350 - 450 ord. Det tverrfaglige prosjektet må gjennomføres i gruppe.

Oppgave 6 (YF)

  • Individuell dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 2.
  • Dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1000 sider.

Oppgave 7 (YF/PF)

  • Analyse av helhetlige yrkesoppgaver.
  • Individuell dokumentasjon tilsvarende minimum 2000 ord og 400 siders litteraturhenvisning.

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en gang.

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 % fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager i form av refleksjonsnotat med henvisning til arbeidskrav og beskrivelse av virkemidler i forhold til læringsutbytte. Omfang 2000 til 2500 ord + eventuelle vedlegg.

Eksamen vurderes til Bestått/ Ikke bestått.

Det benyttes to interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Ny og utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Pensumliste

Forslag til litteratur

Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2012). Prosjektarbeid: en veiledning for studenter . Bekkestua: NKI forlagt.

Grendstad, N. M. (1986). Å lære er å oppdage . Oslo: Didakta forlag.

Hartviksen, M. & Kversøy, K. S: (2008) Samarbeid og konflikt: to sider av samme sak . Bergen: Fagbokforlaget.

Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere . Oslo: Gyldendal akademisk.

Hiim, H. (2013). Praksisbasert yrkesutdanning - hvordan utvikle relevant yrkesutdanning for elever og arbeidsliv . Oslo: Gyldendal akademisk.

Imsen, G. (2005). Elevens verden: innføring i pedagogisk psykologi . Oslo: Universitetsforlaget.

Johnsen, B. (2013). "Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser?": oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding . Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus.

Johnsen, B. (1998). Instruksjon og veiledning ved læring av praktiske oppgaver på arbeidsplassen . Bekkestua: Høgskolen i Akershus.

Lauvås, P. & Handal, G. (2000). Veiledning og praktisk yrkesteori . Oslo: Cappelen akademisk.

Nilsen, S. E. & Sund, G. H. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.

Sylte, A. L. (2013). Profesjonspedagogikk- profesjonsretting / yrkesretting av pedagogikk og didaktikk . Oslo: Gyldendal Akademisk.

Antall sider litteraturhenvisning i emne totalt ca. 2000 sider til sammen i PF og YF.

Avklar med faglærer før innkjøp av litteratur.