EPN-V2

YLTI1000 Kommunikasjon, sosialisering og opplæring samt yrkesfaglig bredde Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication, socialization and training, and vocational width
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon, nettbasert
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon, desentralisert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen

Individuell prosjekteksamen. Synliggjøring av helhetlig breddekompetanse. Skriftlig dokumentasjon tilsvarende 4000-5000 ord + vedlegg og litteraturhenvisning tilsvarende ca. 800 sider.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av f orskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kjennskap til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid
  • har kjennskap til planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke IKT og annen aktuell teknologi i sitt studiearbeid
  • kan legge til rette for at elever/lærlinger videreutvikler sine ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og å bruke IKT som del av sin yrkeskompetanse
  • kan med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper involvere deltakerne i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov, kompetansekrav i de ulike yrkene og planene for opplæringen
  • kan analysere læreplaner og bidra til å utforme og implementere opplærings- og utviklingsplaner i relasjon til yrkene innenfor sitt område

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan arbeide i nettverksrelasjoner til skole/arbeidsliv
  • kan drøfte eget fag- og kunnskapssyn og forholdet mellom ulike syn på yrkeskunnskap, organisasjonens praksis, ledelsespraksis og mål for arbeid og læring
  • kan vurdere styringsdokumenter/læreplaner/organisasjonsplaner i et samfunnsmessig og etisk perspektiv
  • kan vurdere og bidra til aktiv utvikling av det fysiske og sosiale arbeids- og læringsmiljøet i skolen/arbeidsplassen i samarbeid med relevante samarbeidspartnere

Innhold

Undervisningen foregår som en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning. Det undervises 19 timer per uke med forelesninger og regneøvelser i sommerterminen, 6 timer per uke med forelesninger og regneøvelser i høst- og vårsemesteret.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er todelt og består av å utvikle en prosjektbeskrivelse for masterprosjektet og deretter skrive en mastergradsoppgave. Prosjektbeskrivelsen skal vise problemstilling og tema for oppgaven samt hvordan mastergradsprosjektet er tenkt gjennomført. Oppgaven skal være et selvstendig og veiledet forskningsarbeid basert på en empirisk undersøkelse eller en drøfting av teoretiske perspektiver som kan knyttes til fysioterapifeltet.  Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av et pågående prosjekt. Oppgaven kan gjøres individuelt eller av to studenter sammen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav 1PF Kommunikasjon og gruppedynamikk

  • Arbeidsform: gruppeoppgave med innlevering av dokumentasjon tilsvarende minimum 1500 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) fundert på om lag 600 sider litteratur. Etter avtale med faglærer kan individuell oppgave leveres.

Arbeidskrav 2PF Observasjoner fra videregående skole (Arbeidskrav for studenter uten relevant arbeidserfaring fra videregående skole).

  • Arbeidsform: individuell beskrivelse og refleksjon rundt observasjon fra en uke observasjonspraksis fra videregående skole, tilsvarende 700 til 1000 ord.

Arbeidskrav 3PF/YF Undervisningsøvelse med planlegging og analyse

  • Arbeidsform: individuell dokumentasjon og refleksjon rundt erfaringer fra praktiske øvelser tilsvarende 1300 - 1700 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) og fundert på om lag 400 sider litteratur.

Arbeidskrav 4YF/PF Kartlegging og utviklingsplan for egen yrkesfaglig kompetanseutvikling Kartlegging og utviklingsplan av egen yrkesfaglig kompetanse (bredde og dybde) inkludert synliggjøring og bruken av grunnleggende ferdigheter innen eget yrke og programområde. Dokumentasjon av yrkesfaglig realkompetanse.

  • Arbeidsform: individuell skriftlig omfang tilsvarende 2000 - 2500 ord og fundert på om lag 800 sider litteratur eller tilsvarende kilder.

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en gang.

Praksis

  • Yrkespraksis kan forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan
  • Arbeidskrav 4 skal være godkjent før yrkespraksis kan påbegynnes

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen ca. 30 min. Eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravene i emne 1000.

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om relevant forskning, teorier og metoder av viktighet for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen fysioterapi

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle et forskningsdesign og gjennomføre analyser på eget eller foreliggende materiale, samt formidle resultatene på en vitenskapelig tilfredsstillende måte

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utforme, igangsette og gjennomføre mindre forskningsoppgaver
  • vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
  • formidle resultater av egen og andres forskning

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger og seminarer som støtte til den veiledete utarbeidelsen av masteroppgaven. Første seminar er knyttet til prosjektbeskrivelse og masterprosjektet. Studentene skal presentere sitt utkast til prosjektbeskrivelse for medstudenter og lærere. Fristen for å levere inn en endelig prosjektbeskrivelse er én måned etter seminaret.  

Prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av veileder og en annen faglærer ved studiet. Individuell veileder til masteroppgaven skal være oppnevnt senest seks uker etter fristen for innlevering av beskrivelsen.

Student(ene) og veileder utformer en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet.

Studenten(e) får så inntil to timer med veiledning på prosjektbeskrivelsen. Veiledningen knyttet til prosjektbeskrivelsen er obligatorisk: se Arbeidskrav.

Veiledningen skal sikre at prosjektet er i samsvar med forskningsetiske rammer og bidra til utforming av problemstillinger og kvalitet i datainnsamling og dataanalyse. Det gis inntil 25 timers veiledning på masteroppgaven inkludert de to timene på prosjektbeskrivelsen. Veiledningstilbudet er uavhengig av om studenter skriver alene eller to og to sammen.

Det arrangeres 6-8 seminarer à 1-2 dager i løpet av masteroppgaveåret i tillegg til startseminaret. Studentene får her mulighet til å diskutere sitt prosjekt og få tilbakemelding fra medstudenter og veileder/forelesere.

Sensorordning

Følgende må være godkjent for å framstille seg til eksamen:

  • 80 prosent obligatorisk tilstedeværelse på masterseminarene
  • møte til 2 veiledningstimer for å kvalitetssikre arbeidet med prosjektbeskrivelsen

Dersom kravet ikke er tilfredsstilt, vil det i den grad det er mulig bli stilt krav til arbeid som kan kompensere for fraværet. Dersom det ikke er mulig, må studenten gå ned til neste kull.