EPN-V2

YLTI1000 Kommunikasjon, sosialisering og opplæring samt yrkesfaglig bredde Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication, socialization and training, and vocational width
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon, nettbasert
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon, desentralisert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler kommunikasjon, sosialisering og opplæring, samt yrkesfaglig kompetansekartlegging/behov.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid
  • har kjennskap til planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke IKT og annen aktuell teknologi i sitt studiearbeid
  • kan legge til rette for at elever/lærlinger videreutvikler sine ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og å bruke IKT som del av sin yrkeskompetanse
  • kan med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper involvere deltakerne i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov, kompetansekrav i de ulike yrkene og planene for opplæringen
  • kan analysere læreplaner og bidra til å utforme og implementere opplærings- og utviklingsplaner i relasjon til yrkene innenfor sitt område

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide i nettverksrelasjoner til skole/arbeidsliv
  • kan drøfte eget fag- og kunnskapssyn og forholdet mellom ulike syn på yrkeskunnskap, organisasjonens praksis, ledelsespraksis og mål for arbeid og læring
  • kan vurdere styringsdokumenter/læreplaner/organisasjonsplaner i et samfunnsmessig og etisk perspektiv
  • kan vurdere og bidra til aktiv utvikling av det fysiske og sosiale arbeids- og læringsmiljøet i skolen/arbeidsplassen i samarbeid med relevante samarbeidspartnere

Innhold

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Produksjon (YF).
  • Tekniske tjenester (YF).
  • Dokumentasjon og kvalitet (YF).
  • Yrkesfaglig kompetansekartlegging og læringsbehov (YF).
  • Grunnleggende ferdigheter (YF).
  • Sosialisering (PF).
  • Kommunikasjon (PF).
  • Gruppepsykologi/dynamikk (PF).
  • AFEL/målregnskap (PF).
  • Undervisning / Opplæring (PF/YF).
  • Observasjon (PF).

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kapittel 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Oppgave 1PF

Kommunikasjon og gruppedynamikk.

Arbeidsform: gruppeoppgave med innlevering av dokumentasjon tilsvarende minimum 1500 ord pluss 600 siders litteraturhenvisninger. Etter avtale med faglærer kan individuell oppgave leveres.

Oppgave 2PF

Kun for studenter uten arbeidserfaring fra videregående skole.

  • Observasjon.
  • Arbeidsform: beskrivelse og refleksjon rundt observasjon fra en uke observasjonspraksis fra videregående skole, tilsvarende 700 til 1000 ord.

Oppgave 3PF

  • Undervisningsøvelse med planlegging og analyse.
  • Arbeidsform: Individuell dokumentasjon og refleksjon rundt erfaringene, tilsvarende 1300 til 1700 ord pluss 400 siders litteraturhenvisning.

Oppgave 4YF

  • Breddekompetanse del 1. Kartlegging og utviklingsplan av egen breddekompetanse inkludert grunnleggende ferdigheter innen eget programområde. Dokumentasjon av realkompetanse.
  • Arbeidsform: Individuell skriftlig, omfang 2000 til 2500 ord, pluss 800 siders litteraturhenvisning.

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en gang.

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager i form av refleksjonsnotat med henvisning til arbeidskrav og beskrivelse av virkemidler i forhold til læringsutbytte. Omfang 2000 til 2500 ord + eventuelle vedlegg.

Eksamen vurderes til Bestått/ Ikke bestått.

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Ny og utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Pensumliste

Forslag til litteratur

Bjørgen, I. A. (2001). Læring: søken etter mening . Trondheim: Tapir.

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). To eller flere-: basiskunnskaper i gruppepsykologi . Oslo: Damm.

Gordon, T., Burch, N. & Seljelid, T. (2008). Snakk med oss, lærer! - trening i kommunikasjon og konfliktløsning . Oslo: Grøndahl Dreyer.

Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere . Oslo: Gyldendal akademisk.

Imsen, G. (2005). Elevens verden: innføring i pedagogisk psykologi . Oslo: Universitetsforlaget.

Johnson, D. W., Johnson, R. T., Haugaløkken, O. K. & Aakervik, A. O. (2006). Samarbeid i skolen: pedagogisk utvikling - samspill mellom mennesker . Namsos: Pedagogisk psykologisk forlag.

Nilsen, S. E. & Sund, G. H. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.

Antall sider litteraturhenvisning i emne totalt ca. 1800 sider tilsammen i PF og YF.

Avklar med faglærer før innkjøp av litteratur.