EPN-V2

YLSS3900 Bacheloroppgave - Læreren og fagarbeideren i et utviklingsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis - The teacher and skilled worker in a development
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i service og samferdsel
Yrkesfaglærerutdanning i service og samferdsel, nettbasert
Yrkesfaglærerutdanning i service og samferdsel, desentralisert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter en tverrfaglig bacheloroppgave innen profesjonsfaget og yrkesfaget, studentene velger selv om oppgaven skal forankres i yrkesfaglig bredde eller dybde.

Emnet består av 30 studiepoeng i profesjonsfag og yreksfag

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet har kandidatene følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskap

Studentene har

  • inngående kunnskap om kvantitative design og hvilken type kunnskap disse kan bidra med
  • avansert kunnskap om ulike metoder for å skape/framskaffe et empirisk materiale, som survey og registerdata
  • inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor en kvantitativ tradisjon
  • innsikt i generaliseringsmuligheter av resultater fra kvantitative studier
  • avansert kunnskap om formidling av resultater
  • inngående kunnskap om regresjonsbasert analyse/statistisk analyse

Ferdigheter

Studentene kan

  • reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design
  • utvikle forskningsdesign for sin masteroppgave med hensyn til eget forskningsspørsmål
  • anvende statistiske analyseteknikker og tolke resultater fra disse
  • utvikle statistiske analysemodeller med utgangspunkt i teori og empiri
  • reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsdesign og kunnskapspåstander
  • tilegne seg fordypet kunnskap om valgt metodologisk tilnærming i eget masterprosjekt
  • reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
  • vurdere forskningsetiske spørsmål i forbindelse med eget masterprosjekt
  • vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk

Generell kompetanse

Studentene

  • er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
  • kan bruke etisk skjønn med hensyn til egen posisjon som forsker og hvordan deltakelse i forskning kan virke intervenerende i menneskers liv
  • kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter som; korrekt og fullstendig kildeinformasjon, informantanonymisering, konfidensialitet, forskeransvar

Innhold

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår både i form av forelesninger, øvelser med statistikkprogram, e-forelesninger og oppgaver som studentene jobber med på egenhånd og får veiledning i via e-baserte ressurser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt:

Del 1:

Skriftlig bacheloroppgave i gruppe*. Tverrfaglig utviklingsarbeid innen profesjons- og yrkesfaget i form av prosjektarbeid i gruppe, som går over hele emnet. Skriftlig gruppedokumentasjon tilsvarende 10000 - 12000 ord + vedlegg og litteraturhenvisning tilsvarende 1500 sider (se programplanens kapittel Arbeidskrav, om alternative dokumentasjonsformer).

Bacheloroppgaven teller 50% av karakteren i emnet.

Del 1 (bacheloroppgaven) i emne YLBA3900 må være bestått for å kunne ta del 2, (muntlig eksamen) for YLBA3900 og muntlig eksamen for YLBA3100. Dette fordi muntlig i YLBA3900 og YLBA3100 går på samme dag.

*Det er mulig å skrive bacheloroppgaven individuelt etter avtale med emneansvarlig og faglærer i yrkesfaget

Del 2:

Individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i bacheloroppgaven. Ca.45 min.

Vurderingsgrunnlaget i YLBA3100 inngår i samme muntlige eksamen.

Muntlig eksamen teller 50% av karakteren i emnet.

For å få samlet karakter i YLBA3900 må del 1 og del 2 være bestått.

Ny og utsatt eksamen

  • Bacheloroppgave i gruppe: Ved karakteren F, kan det leveres en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven inntil én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1: Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen, men alle kilder skal oppgis i litteraturlista og det skal benyttes korrekt metode for kildehenvisning.

Del 2: Bacheloroppgaven og arbeidskrav 20

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Gradert skala A - F