Programplaner og emneplaner - Student
YLSS3900 Bacheloroppgave - Læreren og fagarbeideren i et utviklingsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis - The teacher and skilled worker in a development
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i service og samferdselYrkesfaglærerutdanning i service og samferdsel, nettbasertYrkesfaglærerutdanning i service og samferdsel, desentralisert
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter en tverrfaglig bacheloroppgave innen profesjonsfaget og yrkesfaget, studentene velger selv om oppgaven skal forankres i yrkesfaglig bredde eller dybde.
Emnet består av 30 studiepoeng i profesjonsfag og yreksfag
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet har kandidatene følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskap
Studentene har
- inngående kunnskap om kvantitative design og hvilken type kunnskap disse kan bidra med
- avansert kunnskap om ulike metoder for å skape/framskaffe et empirisk materiale, som survey og registerdata
- inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor en kvantitativ tradisjon
- innsikt i generaliseringsmuligheter av resultater fra kvantitative studier
- avansert kunnskap om formidling av resultater
- inngående kunnskap om regresjonsbasert analyse/statistisk analyse
Ferdigheter
Studentene kan
- reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design
- utvikle forskningsdesign for sin masteroppgave med hensyn til eget forskningsspørsmål
- anvende statistiske analyseteknikker og tolke resultater fra disse
- utvikle statistiske analysemodeller med utgangspunkt i teori og empiri
- reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsdesign og kunnskapspåstander
- tilegne seg fordypet kunnskap om valgt metodologisk tilnærming i eget masterprosjekt
- reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
- vurdere forskningsetiske spørsmål i forbindelse med eget masterprosjekt
- vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk
Generell kompetanse
Studentene
- er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
- kan bruke etisk skjønn med hensyn til egen posisjon som forsker og hvordan deltakelse i forskning kan virke intervenerende i menneskers liv
- kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter som; korrekt og fullstendig kildeinformasjon, informantanonymisering, konfidensialitet, forskeransvar
Innhold
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår både i form av forelesninger, øvelser med statistikkprogram, e-forelesninger og oppgaver som studentene jobber med på egenhånd og får veiledning i via e-baserte ressurser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt:
Del 1:
Skriftlig bacheloroppgave i gruppe*. Tverrfaglig utviklingsarbeid innen profesjons- og yrkesfaget i form av prosjektarbeid i gruppe, som går over hele emnet. Skriftlig gruppedokumentasjon tilsvarende 10000 - 12000 ord + vedlegg og litteraturhenvisning tilsvarende 1500 sider (se programplanens kapittel Arbeidskrav, om alternative dokumentasjonsformer).
Bacheloroppgaven teller 50% av karakteren i emnet.
Del 1 (bacheloroppgaven) i emne YLBA3900 må være bestått for å kunne ta del 2, (muntlig eksamen) for YLBA3900 og muntlig eksamen for YLBA3100. Dette fordi muntlig i YLBA3900 og YLBA3100 går på samme dag.
*Det er mulig å skrive bacheloroppgaven individuelt etter avtale med emneansvarlig og faglærer i yrkesfaget
Del 2:
Individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i bacheloroppgaven. Ca.45 min.
Vurderingsgrunnlaget i YLBA3100 inngår i samme muntlige eksamen.
Muntlig eksamen teller 50% av karakteren i emnet.
For å få samlet karakter i YLBA3900 må del 1 og del 2 være bestått.
Ny og utsatt eksamen
- Bacheloroppgave i gruppe: Ved karakteren F, kan det leveres en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven inntil én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen, men alle kilder skal oppgis i litteraturlista og det skal benyttes korrekt metode for kildehenvisning.
Del 2: Bacheloroppgaven og arbeidskrav 20
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A - F