EPN

YLSS2000 Differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Differentiation, specially adapted and customized training and vocational skills development
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i service og samferdsel / Yrkesfaglærerutdanning i service og samferdsel, nettbasert / Yrkesfaglærerutdanning i service og samferdsel, desentralisert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling.

Emnet består av 30 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng i profesjonsfag og 20 studiepoeng i yrkesfag

Forkunnskapskrav

Før eksamen avlegges skal YLSS1000 være bestått og arbeidskrav 7 fra emne YLSS1100 være godkjent

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sammenhenger mellom samfunnets behov og den enkeltes opplæringsbehov, relatert til oppvekstmiljø, likestilling og et flerkulturelt samfunn
  • har kunnskap om historisk utvikling innen eget program- og yrkesområde
  • har kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt eller programområde og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen eller yrkenes utøvelse

Ferdigheter

Studenten:

  • kan legge til rette for at elever kan foreta et reflektert yrkes- og utdanningsvalg gjennom erfaringsbasert kunnskap om yrker og arbeidsområder elevene er interessert i
  • kan forebygge og bearbeide konflikter/mobbing, og kan gi støtte og omsorg til elever/lærlinger i krise
  • kan legge til rette for helhetlige praktiske oppgaver som inkluderer bruk av grunnleggende ferdigheter og HMS

Generell kompetanse

Studenten:

  • har et reflektert forhold til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
  • kan bidra til å utvikle skolen/bedriften som organisasjon, generelt og i forhold til eget arbeids-/yrkesområde
  • kan vurdere, begrunne og utvikle samspillet mellom hensiktsmessige organiseringsformer, ledelsesformer og gode arbeids- og læringsmuligheter
  • kan begrunne en praksis som legger vekt på prinsipper for vurdering for læring

Innhold

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

Administrasjon og økonomi (YF)

Markedsføring og salg (YF)

  • Sikkerhet og transport (YF)
  • Yrkesfaglig fordypning (YF)
  • Internkontroll (helse, miljø og sikkerhet), dokumentasjon og kvalitetssikring innen yrker og programområder (YF)
  • Historisk og teknologisk utvikling innen eget yrke (YF)
  • Utvikling og identitet (YF/PF)
  • Samarbeid og veiledning (YF/PF)
  • Spesialpedagogikk og betingelser for læring (PF
  • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (YF/PF)
  • Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (YF/PF)
  • Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF/PF)
  • Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (YF/PF)
  • Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter og skolen som organisasjon (PF)
  • Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
  • Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

Praksis

  • Gjennomført og bestått til dager pedagogisk praksis i grunnskolen, trinn 8-10.
  • Gjennomført og bestått to ganger ti dagers yrkesfaglig praksisopplæring fra bredde i programområdet.
  • Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan, forutsatt at arbeidskrav 4 er godkjent

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Arbeidskrav 8 (PF/YF) Lokale- og sentrale styringsdokumenter, tilrettelagt opplæring og læreren som leder i profesjonsutøvelsen som yrkesfaglærer.

  •  Arbeidsform: Individuell skriftlig oppgave, omfang tilsvarende 3000 - 3500 ord, fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

Arbeidskrav 9 (PF) Særskilt tilrettelagt opplæring, individuelle opplæringsplaner og spesialpedagogikk

  • Arbeidsformer: Del 1 er et gruppearbeid som skal belyse temaet - særskilt tilrettelagt opplæring gjennom erfaringsutveksling gjennom skriftlig dokumentasjon, tilsvarende minimum1200 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder. Del 2 er en skriftlig individuell oppgave der studenten skal beskrive en elev med utfordringer og konsekvenser for opplæringen, omfang tilsvarende 2300 - 2700 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen)

Arbeidskrav 10 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 3

  • Arbeidsform: individuell dokumentasjon tilsvarende 1300-1700 ord med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).  

Arbeidskrav 11 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig dybde del 1 Beskrivelse av teknologisk utvikling i eget fagbrevområde

  • Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 800 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

Arbeidskrav 12 (PF) Ungdomskulturer, klasseledelse, differensiering og tilpasset opplæring. Gjennomføre og dokumentere 10 dagers observasjonspraksis i ungdomsskolen, og vise innsikt i ungdomskultur og klasseledelse.

  • Arbeidsform: praksisen kan gjennomføres i gruppe eventuelt individuelt.  Skriftlig dokumentasjon skal være individuell med et omfang på 1500-2000 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan om arbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren

Praksis

Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen ca. 30 min. Eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravene i emne 2000.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer (YF/PF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.