Programplaner og emneplaner - Student
YLRM3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor's thesis
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
-
Innledning
Bacheloroppgaven skal være tverrfaglig i den betydningen at profesjonsfag, yrkesfaglig dybde og yrkesfaglig bredde skal integreres i et forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal bruke relevante forskningsmetoder til å samle, analysere og presentere data og knytte dette til teoretiske perspektiver som beskriver, utvikler eller vurderer yrkesfaglig opplæring i skole, opplæringskontor eller bedrift. Som en del av emnet organiseres en av samlingene som studietur eller samling utenfor høgskolens lokaler.
-
Forkunnskapskrav
Emnene YLRM1000, YLRM1100, YLRM1200, YLRM2000, YLRM2100, YLRM2200, YLRM2300, YLRM2400, YLRM2500 og YLRM3030 skal være gjennomført og bestått før studentene kan levere bacheloroppgaven.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene (K1)
Ferdigheter
Studenten:
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier (F4)
- kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid (F6)
Generell kompetanse
Studenten:
- har solid innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig (G1)
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv (G4)
- kan bygge gode relasjoner og samarbeide med aktuelle samarbeidspartnere (G7)
-
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- å gjennomføre en forskningsprosess
- å skrive fagtekst
- publiseringsstrategier
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, individuell veiledning, studietur, praktisk forskning og utviklingsarbeid i felt, fagtekstskriving og utvikling av presentasjonsmateriell og deling av resultater gjennom presentasjoner.
I tillegg skal studentene reflektere over bacheloroppgavens betydning for utdanning av kompetente yrkesfaglærere.
Praksisperiode
Studentene gjennomfører et praksisnært bachelorprosjekt som inkluderer 20 dagers yrkesnær praksis.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal:
- skrive og levere tre skriftlige veiledningsdokumenter som grunnlag for individuell veiledning etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Det er ikke krav til eksplisitt omfang, men innholdet i innleveringene må gi mulighet for effektiv veiledning
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før bacheloroppgaven kan leveres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.
Krav til deltakelse
- jamfør begrunnelsen i programplanens;kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av fagansvarlig.
-
Vurdering og eksamen
Bacheloroppgaven leveres som et skriftlig arbeid på et omfang av 3000 ord +/- 20 %, individuelt eller i en antologi med inntil fire studenter. Hver students bacheloroppgave i antologien vurderes individuelt.
Ny og utsatt eksamen
- ved karakteren F; ikke bestått, kan det leveres en bearbeidet versjon av den innleverte bacheloroppgaven én gang
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. Alle kilder skal oppgis og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger.
-
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.