EPN-V2

YLRM3100 Profesjonsfag - Langtidsplanlegging og vurdering for læring Emneplan

Engelsk emnenavn
Long-term planning and assessment of learning
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Innhold og læringsaktiviteter i emnet bygger på innholdet og studentenes erfaringer fra YLRM1200 og YLRM2100. Fokuset i dette emnet er vurdering med vekt på utvikling av læringsstøttende vurderingsformer og systematisk sluttvurdering som en del av langtidsplanlegging av undervisning med elev- og foresattmedvirkning. Yrkessosialisering, yrkesetikk og videre utvikling som yrkesfaglærer etter studietiden trekkes inn som en del av forberedelsene til å avslutte studiet og starte som ledere av ulike former for opplæring.

Forkunnskapskrav

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Læringsutbytte

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

  • vurdering og karaktersetting
  • langtidsplanlegging av opplæringsløp
  • om transfer av læring mellom utdanning og arbeid
  • gruppeprosesser og gruppepsykologi
  • yrkesetikk og håndtering av etiske dilemmaer
  • elev- og foresattmedvirkning
  • yrkessosialisering og videre utvikling som leder av opplæring

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A - F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurdering og eksamen

Håvard Hodne

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. Alle kilder skal refereres og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.