Programplaner og emneplaner - Student
YLRM3100 Profesjonsfag - Langtidsplanlegging og vurdering for læring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Long-term planning and assessment of learning
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innhold og læringsaktiviteter i emnet bygger på innholdet og studentenes erfaringer fra YLRM1200 og YLRM2100. Fokuset i dette emnet er vurdering med vekt på utvikling av læringsstøttende vurderingsformer og systematisk sluttvurdering som en del av langtidsplanlegging av undervisning med elev- og foresattmedvirkning. Yrkessosialisering, yrkesetikk og videre utvikling som yrkesfaglærer etter studietiden trekkes inn som en del av forberedelsene til å avslutte studiet og starte som ledere av ulike former for opplæring.
Forkunnskapskrav
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Læringsutbytte
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- vurdering og karaktersetting
- langtidsplanlegging av opplæringsløp
- om transfer av læring mellom utdanning og arbeid
- gruppeprosesser og gruppepsykologi
- yrkesetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- elev- og foresattmedvirkning
- yrkessosialisering og videre utvikling som leder av opplæring
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A - F
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurdering og eksamen
Håvard Hodne
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt. Alle kilder skal refereres og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.