Programplaner og emneplaner - Student
YLRM3100 Profesjonsfag - Langtidsplanlegging og vurdering for læring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Long-term planning and assessment of learning
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innhold og læringsaktiviteter i emnet bygger på innholdet og studentenes erfaringer fra YLRM1200 og YLRM2100. Fokuset i dette emnet er vurdering med vekt på utvikling av læringsstøttende vurderingsformer og systematisk sluttvurdering som en del av langtidsplanlegging av undervisning med elev- og foresattmedvirkning. Yrkessosialisering, yrkesetikk og videre utvikling som yrkesfaglærer etter studietiden trekkes inn som en del av forberedelsene til å avslutte studiet og starte som ledere av ulike former for opplæring.
Forkunnskapskrav
Dette emnet handler om hvilke rettslige problemstillinger som reiser seg når det offentlige inngår kontrakter. Det blir gitt en grunnleggende behandling av den alminnelig kontraktsretten og en problematisering av offentlig kontraktsinngåelse. I emnet behandles regler om inngåelse av kontrakter, fastlegging av kontrakters innhold, oppfyllelse og oppfølging, herunder følger av kontraktsbrudd, tolking av kontrakter, fullmaktslæren, det offentliges økonomiske ansvar for kontrakter som er inngått og hvilken adgang det er til å endre allerede inngåtte kontrakter. Valg av kontrakt som styringsverktøy ses også på. I tillegg blir spørsmål om, og eventuelt hvor langt, det offentlige har kompetanse til å bruke myndigheten sin som byttemiddel, eller som forhandlingsressurs ved avtaleinngåelse med private, analysert.
Læringsutbytte
Ingen
Innhold
Gradert skala A - F.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i kontraktsrettslige grunnprinsipper
- inngående kunnskap i alminnelig kontraktsrett
- innsikt i ulike typer kontrakter det offentlige inngår
- inngående kunnskap om spesielle rettslige problemsstillinger som reiser seg når det offentlige inngår kontrakter med private
- kjennskap til hovedtrekk i virkeområdet for regelverket om offentlige anskaffelser
- innsikt i hvilken betydning utviklingen i den internasjonale kontraktsretten har og kan få for norsk kontraktsrett
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere, systematisere og formulere kontraktsrettslige spørsmål
- analysere ulike kontrakter det offentlige inngår
- problematisere og drøfte sentrale teoretiske kontraktsrettslige problemsstillinger
- anvende aktuelle kontraktsrettslige regler på praktiske problemsstillinger
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosesser
- formidle og beherske fagområdets uttrykksformer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningsopplegget er basert på forelesninger, gruppearbeid og selvstendig arbeid. Oppgaveløsning og refleksjoner rundt ulike kontraktsrettslige problemsstillinger og kontraktstyper er viktige elementer i undervisningen. Det forutsettes mye egenaktivitet i tilknytning til emnet.
Vurdering og eksamen
Ingen
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt. Alle kilder skal refereres og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Tillatte hjelpemidler til skoleeksamen er alle ukommenterte lover og forskrifter og ulike eksempler på avtaler o.l. angitt i forbindelse med undervisningen i emnet.