EPN

YLRM3100 Profesjonsfag - Langtidsplanlegging og vurdering for læring Emneplan

Engelsk emnenavn
Long-term planning and assessment of learning
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Innhold og læringsaktiviteter i emnet bygger på innholdet og studentenes erfaringer fra YLRM1200 og YLRM2100. Fokuset i dette emnet er vurdering med vekt på utvikling av læringsstøttende vurderingsformer og systematisk sluttvurdering som en del av langtidsplanlegging av undervisning med elev- og foresattmedvirkning. Yrkessosialisering, yrkesetikk og videre utvikling som yrkesfaglærer etter studietiden trekkes inn som en del av forberedelsene til å avslutte studiet og starte som ledere av ulike former for opplæring.

Forkunnskapskrav

Bestått emnet YLRM2100 og 20 dagers yrkespedagogisk praksisopplæring i andre studieår (periode 2).

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gjeldene lovverk som er relevant for yrkesutøvelsen (K1)
  • har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (K4)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i undervisning av elever i ungdomstrinnet eller elever/lærlinger i restaurant- og matfag (F1)
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne undervisning eller veiledning (F2)
  • kan langtidsplanlegge opplæringsløp og systematisk gjennomføre sluttvurdering (F2)
  • kan vurdere og dokumentere elevers/lærlingers læring og utvikling, gi læringsstøttende tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring (F4)

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne (G1/G2)
  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse til å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv (G3)
  • kan bygge gode relasjoner til elever, foresatte og andre samarbeidspartnere (G6)

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

  • vurdering og karaktersetting
  • langtidsplanlegging av opplæringsløp
  • om transfer av læring mellom utdanning og arbeid
  • gruppeprosesser og gruppepsykologi
  • yrkesetikk og håndtering av etiske dilemmaer
  • elev- og foresattmedvirkning
  • yrkessosialisering og videre utvikling som leder av opplæring

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, gruppearbeid, praksisrelaterte arbeidsoppgaver som skal presenteres. I tillegg skal studentene reflektere systematisk over egen pedagogisk praksis og strategier for utvikling videre i arbeidslivet.

Praksisperiode 4

Studentene gjennomfører 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • individuell praksisrapport fra perioden med pedagogisk praksisopplæring. Omfanget av arbeidskravet er 2000 ord +/- 20 %
  • individuelt refleksjons- og utviklingsnotat etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Omfanget av arbeidskravet er 3000 ord +/- 20 %
  • studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse

  • jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av fagansvarlig.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 172 timer. Omfang 3000 ord +/- 20 %

Ny og utsatt eksamen

  • ny og utsatt eksamen gjennomføres som en skriftlig individuell hjemmeeksamen, 172 timer med et omfang på 3000 ord +/- 20 %
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. Alle kilder skal refereres og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala med  A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.