EPN

YLRM3030 Forskningsbasert fordypning i forskningsmetode og eget fagområde Emneplan

Engelsk emnenavn
Research-based vocational and methodological in depth studies - Research methods and Vocational specialization
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskap om FoU-strategier og fordype seg teoretisk og praktisk i eget fagområde som en forberedelse til bacheloroppgaven.

I dette semesteret legges det i tillegg til rette for internasjonalisering der studentene oppfordres til å søke fordypningskompetanse i andre land enn Norge. 

Forkunnskapskrav

Emnene YLRM1000, YLRM1100, YLRM1200, YLRM2000, YLRM2100, YLRM2200, YLRM2300, YLRM2400 og YLRM2500 skal være gjennomført og bestått før studentene kan meldes opp til eksamen. Dersom utvekslingsstudenter deltar i dette emnet gjelder ikke forkunnskapskravet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

 

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området (K5)
  • kjenner gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen (K1)
  • kjenner yrkesopplæring og yrkesutøvelse i et historisk og kulturelt perspektiv (K3)

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget fagområde (F4)
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk forskningsbasert pedagogisk utviklingsarbeid og yrkesfaglig fordypning innen eget fagområde (F6)

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante og forskningsetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer (G1/G2)
  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i arbeidet med forskning og utviklingsarbeid innenfor yrkesopplæring- og utdanningsfeltet (G3)

kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i arbeidet med yrkesfaglig fordypning innen eget fagområde for å møte fremtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv (G3)

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

  • individuelt valg av faglitteratur knyttet til hvordan datainnsamling, analyse og presentasjon av resultater kan gjennomføres på en pålitelig måte gjennom kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
  • forskningsetikk
  • individuelt valg av yrkesteoretisk faglitteratur knyttet til eget fag-/svennebrevområde

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver, innsamling og presentasjon av faglitteratur og individuell veiledning i forbindelse med utvikling av litteraturliste til muntlig eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal

  • skrive og levere veiledningsdokumenter etter retningslinjer gitt av faglærer før avtalt obligatorisk veiledning. Veiledningsdokumentene er utkast og skal vise studentenes problemstillinger, valg av litteratur og oppbygging av den muntlige eksamenspresentasjonen. Det er ikke krav til eksplisitt omfang, men innholdet i innleveringene må gi mulighet for effektiv veiledning
  • Endelig litteraturliste som godkjennes av fagansvarlig etter dialog med studentene. Det beregnes 60 sider litteratur per studiepoeng

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en ganger.

Krav til deltakelse:

  • jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.
  • Studenter som dokumenterer deltakelse, praksis, kurs, bedriftsbesøk eller yrkesopplæring i andre land er fritatt for kravet til deltakelse, etter avtale med faglærer.

 

Praksis

Studentene skal gjennomføre 10 dagers yrkespraksis knyttet til fordypning i eget fagområde. Gjennomføring av yrkespraksis beskrives i programplanen under Studiets arbeids- og undervisningsformer, Praksisopplæring.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen med varighet på 30-35 minutter.

Ny og utsatt eksamen

  • ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen  
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Hjelpemidler ved eksamen

Til den muntlige eksamenspresentasjonen kan studentene bringe med et notatark etter retningslinjer gitt av fagansvalrlig

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.