EPN-V2

YLRM2100 Profesjonsfag - Tilpasset opplæring og klasseledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Adapted Training and Class Management
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav

Forkunnskapskrav

Bestått YLRM1200 og 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i første studieår (periode 1).

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner relevante lærings- og arbeidsmetoder for yrkesopplæring generelt og spesielt for yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (K2)
  • har kunnskap om nasjonal forskning og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen i yrkesopplæring (K7)
  • kjenner betydningen av klasseleder- og relasjonskompetanse for elevers læring (K7)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i undervisning av elever i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F1)
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne egen undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F2)
  • kan identifisere og jobbe systematisk med grunnleggende ferdigheter (F3)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne (G1)
  • kan reflektere over egen undervisning og justere denne under veiledning (G3/F6)
  • kan bygge gode relasjoner til elever og skape et konstruktive og inkluderende læringsmiljø som inkluderer forebygging og håndtering av mobbing (G6)

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

  • læringsbegrepet og læringsteori
  • undervisningsbegrepet og undervisningsmetoder
  • differensiering og tilpasset opplæring
  • klasseledelse, kommunikasjon og konflikthåndtering
  • forebygging og håndtering av mobbing i skolen

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, gruppearbeid, rollespill, prosjektoppgave og undervisningsøvelser i tillegg til en praksisoppgave der studentene reflekterer over erfaringer gjort i pedagogisk praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksisperiode 2

Studentene gjennomfører en 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag i den videregående skolen.

Arbeidskrav

  • Individuell praksisrapport fra fire ukers pedagogisk praksisperiode. Omfang 2000 ord +/- 20 % .

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse

Jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.

Vurdering og eksamen

Emnet er en introduksjon til bioingeniørfaglig FoU-virksomhet. Bacheloroppgaven skal gi studentene anledning til å fordype seg i et selvvalgt tema som er relevant for bioingeniørfaget. Vitenskapelige metoder er et gjennomgående tema under arbeidet med oppgaven. Studentene skal utvikle en forståelse for viktigheten av å fornye og utvikle bioingeniørfaglig praksis.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

  • Vitenskapsteori og forskningsmetode 2
  • Bioingeniørfaglige emner 13
  • Sum 15

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.