Studieinfo emne YLRM2100 2018 HØST
YLRM2100 Profesjonsfag - Tilpasset opplæring og klasseledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Adapted Training and Class Management
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innholdet og læringsaktivitetene i dette emnet bygger på innhold og studentenes erfaringer fra YLRM1200, men har en sterkere vektlegging på undervisningsmetoder, tilpasset opplæring og klasseledelse. Kunnskaper om elevers læring og øvelse i gjennomføring av ulike undervisningsmetoder vektlegges. Sentralt er også spørsmålet om hvordan studentene kan tilrettelegge en tilpasset, yrkesforankret og interessedifferensiert yrkesopplæring. Sammen med kunnskaper om, og trening i klasseledelse og utvikling av relasjonskompetanse, skal studentene kunne organisere et klassemiljø med vekt på gode relasjoner og tilpasset opplæring.
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskapskrav
Bestått YLRM1200 og 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i første studieår (periode 1).
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten
- kjenner relevante lærings- og arbeidsmetoder for yrkesopplæring generelt og spesielt for yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (K2)
- har kunnskap om nasjonal forskning og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen i yrkesopplæring (K7)
- kjenner betydningen av klasseleder- og relasjonskompetanse for elevers læring (K7)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i undervisning av elever i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F1)
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne egen undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F2)
- kan identifisere og jobbe systematisk med grunnleggende ferdigheter (F3)
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne (G1)
- kan reflektere over egen undervisning og justere denne under veiledning (G3/F6)
- kan bygge gode relasjoner til elever og skape et konstruktive og inkluderende læringsmiljø som inkluderer forebygging og håndtering av mobbing (G6)
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- læringsbegrepet og læringsteori
- undervisningsbegrepet og undervisningsmetoder
- differensiering og tilpasset opplæring
- klasseledelse, kommunikasjon og konflikthåndtering
- forebygging og håndtering av mobbing i skolen
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, gruppearbeid, rollespill, prosjektoppgave og undervisningsøvelser i tillegg til en praksisoppgave der studentene reflekterer over erfaringer gjort i pedagogisk praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksisperiode 2
Studentene gjennomfører en 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag i den videregående skolen.
Arbeidskrav
- Individuell praksisrapport fra fire ukers pedagogisk praksisperiode. Omfang 2000 ord +/- 20 % .
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.
Krav til deltakelse
Jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.
Vurdering og eksamen
Muntlig prosjekteksamen i gruppe, den muntlige gruppeeksamen bygger på det arbeidet studentene gjør i den yrkespedagogiske praksisopplæringen etter retningslinjer gitt av faglærer. Prosjektarbeidet presenteres muntlig (30 - 45 minutter) som samlet gruppen for resten av klassen.
Ny og utsatt eksamen
- dersom gruppen som helhet stryker eller en av studentene i gruppen blir syk eller ikke leverer bidrag til gruppen, vil studenten(e) måtte besvare en 53 timers individuell skriftlig hjemmeeksamen
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle presentasjonstekniske hjelpemidler er tillatt i gruppepresentasjonen. Ved ny og utsatt eksamen er alle hjelpemidler tillatt, men alle kilder skal refereres.
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.