Programplaner og emneplaner - Student
YLRM1200 Profesjonsfag - Planlegging, gjennomføring og refleksjoner knyttet til yrkesfaglig opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Planning, implementation and reflections related to vocational training
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er nært knyttet til studentenes planlegging, gjennomføring og refleksjoner i forbindelse med den første pedagogiske praksisperioden i videregående skole. I samlingen før pedagogisk praksis er fokuset observasjon, planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. I samlingen etter den første pedagogiske praksisperioden er fokuset rettet mot elevkartlegging, lærings- og undervisningshemmende atferd, motivasjon og tiltak for å redusere bortvalg og frafall.
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om relevante læreplaner for yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene (K1)
- har kunnskap om yrkesopplæring i et kulturelt og historisk perspektiv (K3)
- har kunnskap om ulike opplæringsløp og virkemidler for å redusere bortvalg og frafall i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (K4/K6)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende yrkesfaglige og yrkesdidaktiske kunnskaper i undervisning av elever i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F1)
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne egen undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F2)
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt og engasjement (G1)
- kan reflektere over egen undervisning og justere denne under veiledning (G3)
- kan bygge gode relasjoner til elever (G6)
Innhold
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 10;dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 10;sider / 23 000;tegn inkludert mellomrom.;I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver, undervisningsøvelser i tillegg til refleksjon over pedagogisk praksis og fagtekstskriving.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksisperiode 1
Studentene gjennomfører 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Fortløpende skikkethetsvurdering foregår også i den yrkespedagogiske praksisopplæringen.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig rapport fra fire ukers pedagogisk praksisopplæring. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
- Individuell fagtekst etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
- Studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.
Krav til deltakelse:
- jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.
Vurdering og eksamen
Emnet gir en kunnskap i ledelsesteori og skillet mellom management og leadership som analytiske verktøy i studiet av arbeidslivet. På samme måten er skillet mellom styring og ledelse sentralt i emnet.
Studentene lærer å analysere arbeidslivsrelasjoner og ulik organisasjons- og ledelsesteori. Human Resource Management/ HR-ledelse drøftes i forhold til den norske samarbeidstradisjonen i arbeidslivet.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Vurderingsuttrykk
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- ulike former og modeller for ledelse,
- anvendelse av organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver i praktisk utøvelse av ledelse, og
- anvendelse av ulike ledelsesformer i norsk arbeidsliv.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teoretiske perspektiver som kan forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
- anvende ledelsesteoretiske perspektiver for å forklare virksomheters oppbygging og virkemåte,
- bruke Norsk Ledelsesbarometeret (årlig spørreundersøkelse i fagforbundet Ledernes regi) for å forklare ulike lederroller og styringsmekanismer i arbeidslivet, og
- utvikle og etablere strategier for endring og utvikling.
Generell kompetanse
Studenten kan
- bedømme ledelsesmodeller ved hjelp av kritisk refleksjon,
- lede prosesser ved hjelp av forskningsbasert kunnskap, og
- vurdere og kommunisere hvordan ulike ledelsesmodeller kan hemme eller fremme medbestemmelse og partssamarbeid i praksis.
Sensorordning
Ingen arbeidskrav.
Ingen obligatorisk aktivitet.