EPN-V2

YLRM1200 Profesjonsfag - Planlegging, gjennomføring og refleksjoner knyttet til yrkesfaglig opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Planning, implementation and reflections related to vocational training
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er nært knyttet til studentenes planlegging, gjennomføring og refleksjoner i forbindelse med den første pedagogiske praksisperioden i videregående skole. I samlingen før pedagogisk praksis er fokuset observasjon, planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. I samlingen etter den første pedagogiske praksisperioden er fokuset rettet mot elevkartlegging, lærings- og undervisningshemmende atferd, motivasjon og tiltak for å redusere bortvalg og frafall.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om relevante læreplaner for yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene (K1)
  • har kunnskap om yrkesopplæring i et kulturelt og historisk perspektiv (K3)
  • har kunnskap om ulike opplæringsløp og virkemidler for å redusere bortvalg og frafall i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (K4/K6)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende yrkesfaglige og yrkesdidaktiske kunnskaper i undervisning av elever i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F1)
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne egen undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F2)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt og engasjement (G1)
  • kan reflektere over egen undervisning og justere denne under veiledning (G3)
  • kan bygge gode relasjoner til elever (G6)

Innhold

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

  • Planlegging av yrkesopplæring.
  • Observasjons og veiledningsstrategier.
  • Elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
  • Oversikt over lærings- og undervisningshemmende atferd i den skolebaserte yrkesopplæringen.
  • Pedagogisk bruk av motivasjonstiltak i yrkesopplæring for å redusere frafall og bortvalg.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver, undervisningsøvelser i tillegg til refleksjon over pedagogisk praksis og fagtekstskriving.

Praksisperiode 1

Studentene gjennomfører 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Fortløpende skikkethetsvurdering foregår også i den yrkespedagogiske praksisopplæringen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Individuell skriftlig rapport fra fire ukers pedagogisk praksisopplæring. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
  • Individuell fagtekst etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
  • Studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse

  • Jamfør begrunnelsen i kapittel 8 stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen med tilsyn over fire timer.

Eksamen vurderes etter gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Ny og utsatt eksamen

studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen.

Pensumliste

Arbeidsformen, arbeidskravene og eksamen i emnet er problem- og oppgavebasert. Den oppgitte litteraturen dekker emnet, men er likevel å anses som en anbefaling og en inngang til emnets innhold.

Studiet er planlagt med stigende krav til selvstendighet og ansvar for egne læreprosesser. Arbeidskravene og eksamen i emnene er for en stor del problem- og oppgavebasert. Det innebærer at studentene selv velger hensiktsmessig litteratur i arbeidet. Den oppgitte litteraturen dekker derfor emnene, men er likevel bare å anses som en anbefaling og en inngang til emnenes innhold. Ved selv å innhente hensiktsmessig litteratur sikrer vi at studentene utvikler ferdigheter i tråd med kompetansemålet (F5). Studentens endelige litteraturliste godkjennes etter dialog, av fagansvarlig. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur pr. studiepoeng.

Samme litteratur kan gå igjen i flere emner. Læringsutbyttebeskrivelsene i de enkelte emnene bestemmer hvilken del av litteraturen som er aktuell i det enkelte emnet.

Gamlem, S. T. M. (2015). Tilbakemelding for læring og utvikling . Oslo: Gyldendal akademisk.

Haaland, G. & Nilsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: en grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.

Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Høihilder, E. K. & Lingås, L. G. (2014). Pedagogikk 8.-13. trinn: profesjonsutdanning av lærere . Oslo: Gyldendal akademisk.

Johnsen, B. (1999). "Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser?": oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (Bind 1/1999). Bekkestua: Høgskolen i Akershus.

Manger, T. (2013). Livet i skolen: grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, 1, Undervisning og læring (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

Markussen, E., Sandberg, N. & Lødding, B. A. F. M. W. (2008). Bortvalg og kompetanse: gjennomføring, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002: hovedfunn, konklusjoner og implikasjoner fem år etter . Hentet fra nifu.no/publications/968544/

Moltubak, J. D. (2015). Gnistrende undervisning: håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign . Oslo: Gyldendal akademisk.

Ogden, T. (2015). Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge . Oslo: Gyldendal akademisk.

Vibe, N., Frøseth, M. W. & Hovdhaugen, E. A. M. E. (2012). Strukturer og konjunkturer: evaluering av Kunnskapsløftet: sluttrapport fra prosjektet "Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring" . Hentet fra nifu.no/publications/952162/

(Pensumliste ajour: 29.06.15. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil)