EPN-V2

YLRM1000 Matteknologi og måltidskunnskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Food Science and Meal knowledge
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet skal gi undervisningskompetanse i programfagene råstoff og produksjon, kosthold og livstil ved VG 1 Restaurant- og matfag og hovedområde mat og livsstil i grunnskolefaget mat og helse.

  • Forkunnskapskrav

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskaper om arbeidsmetoder/verktøy og prosesser innen matteknologi og måltidskunnskap som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen (K2)
    • har kunnskap om gjeldende læreplaner og styringsdokumenter innen programområdet (K1 og K2)
    • har kunnskap om smak som sosialt og kulturelt utrykk (K5)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utvikle sine yrkesfaglige, yrkesdidaktiske og matfaglige kunnskaper (F1)
    • kan bruke sensorisk analyse for å bedømme næringsmidler (F1)
    • kan orienter seg i, og forholde seg kritisk til faglitteratur om mat og måltidskunnskap (F4)
    • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter innen matteknologi og måltidskunnskap, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy (F2)
    • behersker relevante arbeidsprosesser og reflektere over egen arbeidsutøvelse innen matteknologi og måltidskunnskap (F5)
    • kan bruke relevante forskningsresultater innen mat og måltidskunnskap for å treffe begrunnede valg (F7)
    • kan gjennomføre praktiske eksperimenter der ulike egenskaper ved råvarer og produkter kartlegges (F5)

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i fellestrekk og ulikheter i forhold til matteknologi og måltidskunnskap mellom de ulike yrkene (G5)
    • kan analysere egne behov for endrings- og utviklingskompetanse i møtet med framtidens behov for yrkesutøvere i restaurant- og matfag som kan utvikle og produsere sunn mat (G3)
  • Innhold

    Emnet består av følgende temaer:

    • behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler
    • eksperimentell matlaging
    • matkjemi
    • matbiologi og matbårne sykdommer
    • næringsmidler som kulturbærer
    • mat til ulike grupper
    • sensorisk metode
    • undervisningsplanlegging
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, laboratorieøvelser med næringsmidler, oppgaveløsning, digitale verktøy.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Praksis

    Tre dagers yrkespraksis. Gjennomføring av yrkespraksis beskrives i kapittel 6 Studiets arbeids- og undervisningsformer, Praksisopplæring.

    Arbeidskrav

    • to skriftlige rapporter, hver rapport skal være på 2000 ord +/- 20 prosent.
    • studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten, det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng

    Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager, 2000 ord +/- 20 prosent etter retningslinjer gitt av faglærer.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt. Alle kilder skal oppgis og det skal benyttes korrekt kildehenvisning

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/Ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.