Studieinfo emne YLRM1000 2019 HØST
YLRM1000 Matteknologi og måltidskunnskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Food Science and Meal knowledge
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi undervisningskompetanse i programfagene råstoff og produksjon, kosthold og livstil ved VG 1 Restaurant- og matfag og hovedområde mat og livsstil i grunnskolefaget mat og helse.
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskaper om arbeidsmetoder/verktøy og prosesser innen matteknologi og måltidskunnskap som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen (K2)
- har kunnskap om gjeldende læreplaner og styringsdokumenter innen programområdet (K1 og K2)
- har kunnskap om smak som sosialt og kulturelt utrykk (K5)
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle sine yrkesfaglige, yrkesdidaktiske og matfaglige kunnskaper (F1)
- kan bruke sensorisk analyse for å bedømme næringsmidler (F1)
- kan orienter seg i, og forholde seg kritisk til faglitteratur om mat og måltidskunnskap (F4)
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter innen matteknologi og måltidskunnskap, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy (F2)
- behersker relevante arbeidsprosesser og reflektere over egen arbeidsutøvelse innen matteknologi og måltidskunnskap (F5)
- kan bruke relevante forskningsresultater innen mat og måltidskunnskap for å treffe begrunnede valg (F7)
- kan gjennomføre praktiske eksperimenter der ulike egenskaper ved råvarer og produkter kartlegges (F5)
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i fellestrekk og ulikheter i forhold til matteknologi og måltidskunnskap mellom de ulike yrkene (G5)
- kan analysere egne behov for endrings- og utviklingskompetanse i møtet med framtidens behov for yrkesutøvere i restaurant- og matfag som kan utvikle og produsere sunn mat (G3)
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler
- eksperimentell matlaging
- matkjemi
- matbiologi og matbårne sykdommer
- næringsmidler som kulturbærer
- mat til ulike grupper
- sensorisk metode
- undervisningsplanlegging
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, laboratorieøvelser med næringsmidler, oppgaveløsning, digitale verktøy.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksis
Tre dagers yrkespraksis. Gjennomføring av yrkespraksis beskrives i kapittel 6 Studiets arbeids- og undervisningsformer, Praksisopplæring.
Arbeidskrav
- to skriftlige rapporter, hver rapport skal være på 2000 ord +/- 20 prosent.
- studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten, det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager, 2000 ord +/- 20 prosent etter retningslinjer gitt av faglærer.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. Alle kilder skal oppgis og det skal benyttes korrekt kildehenvisning
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.