EPN-V2

YLHOH3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelors' thesis
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studenten gjennomfører et praksisnært og tverrfaglig bachelorprosjekt der profesjonsfag, yrkesfaglig bredde og yrkesfaglig dybde er integrert. Studenten velger selv tema og forskningsmetode, og oppgaven skal bidra til innsikt i hvordan dagens og/eller fremtidens utfordringer innen yrkesopplæring til helse- og oppvekstfag kan møtes.

    Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på 10 studiepoeng breddefag, 10 studiepoeng dybdefag og 10 studiepoeng profesjonsfag.

  • Forkunnskapskrav

    Emnene YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200, YLHOD1200, YLHOH2000, YLHOD2000, YLHOH2100, YLHOD2100, YLHOH2200, YLHOD2200, YLHOH3000, YLHOD3000, YLHOH3100 og YLHOD3100 skal være gjennomført og bestått før studenten kan levere bacheloroppgaven.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten:

    • har bred kunnskap om aktuell forskning innen bacheloroppgavens yrkesfaglige og pedagogiske problemområde
    • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
    • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
    • kan anvende relevante forskningsmetoder og ivareta forskningsetiske hensyn
    • kan tolke/analysere data og fremstille resultater på en troverdig måte
    • kan formidle resultatene på en klar og oversiktlig måte i en oppgave i henhold til gjeldene retningslinjer

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • viser innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig
    • viser endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
    • kan se tverrfaglige sammenhenger mellom profesjonsfag og yrkesfag
    • kan bygge gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere
  • Innhold

    After completing the course, students are expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    Students have knowledge of and insight into:

    • theories about economic and social development strategies historically and today;
    • theories about periods of economic growth and crises;
    • theories about the historical phenomenon of international mass education, its content and official purposes, and its current status;
    • the United Nations ‘Sustainable Development Goals’ (SDG) Agenda and its implications for international education and sustainable development;
    • perspectives on the Anthropocene, the Capitalocene, and sustainable development;
    • green change choices with their goals and relations to larger development approaches, including the examination of climate justice and various climate mitigation options
    • multiple goals for sustainable development, such as economic growth, human rights, environmental and climate justice, and the right to quality education;
    • the intended, actual, and potential roles and contributions of education to sustainable development goals, especially in the Global South.

    Skills

    Students demonstrate their capacity to:

    • competently understand and explain relevant topics in the field;
    • critically consider and compare research-based knowledge of the course topics;
    • competently examine how various development strategies and change options are aimed at different goals;
    • produce written responses to course topics and assignment tasks in accordance with the required academic standards.

    General competence

    Students demonstrate their capacity to:

    • explain and problematise relevant theories and approaches about: international education, development, green change choices, the UN Sustainable Development Goals, and climate mitigation options;
    • independently evaluate and apply new knowledge to prescribed problems;
    • communicate academic issues relating to the major themes of the course.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, gruppearbeid, kollokviegrupper, veiledning og responsgrupper.

    Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid og skrives individuelt. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av pågående utviklings- eller forskingsprosjekt knyttet til interne eller eksterne miljøer.

    Studentene får veiledninger inntil tre ganger, individuelt eller i grupper.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Praksis

    15 dager yrkesfaglig praksis.

    Arbeidskrav

    • Tilstedeværelse i 4 dager ved oppstart av emnet. Hensikten er at studenten skal komme i gang med emnet og få godkjent en problemstilling. Ved manglende tilstedeværelse ved oppstart av emnet, samt innlevering av prosjektskisse, kan det kompenseres etter avtale med faglærer.
    • Innlevering av en gruppebasert prosjektskisse for gjennomføring av fagdag, rettet mot praksisfeltet og studenter på utdanningens 2. eller 4. semester. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

    Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Bacheloroppgave består av et vitenskapelig arbeid som kan gjennomføres individuelt eller i gruppe med inntil 4 studenter. Når flere enn to skriver sammen skal drøfting og konklusjon skrives individulet, og hver student leverer egen besvarelse som består av en felles og en selvstendig del. Omfang: 7000 ord +/-10 % + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved ikke bestått (F) kan samme problemstilling omarbeides 1 gang ved ny innlevering.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    This first course of the Master’s programme introduces different approaches that interpret and suggest action to meet the present challenges and crises in the following three fields: economic and social development, education, and environment and climate change. During the course, students learn to critically examine mainstream approaches to mass education, international development, and climate change, as well as a range of critical alternatives to global development trends. All the topics covered in the course provide a grounding for students’ trajectory through the programme. They offer critical insights into the global initiatives like the SDGs and their potentials.

  • Vurderingsuttrykk

    No prerequisite knowledge required.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.