EPN-V2

YLHOH3100 Education for health and social care profession Course description

Course name in Norwegian
Danning og utdanning til helse- og oppvekstfaglige yrker
Study programme
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Grading scale A-F

Required preliminary courses

An internal and an external examiner will grade the exam papers.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hovedtrekk i pedagogisk idehistorie og ulike pedagogiske retninger
  • har kunnskap om ulike former for entreprenørskap
  • har kunnskap om yrkesetikk og yrkesetiske utfordringer innen læreryrket og helse- og oppvekstfaglige yrker

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring ved hjelp av ulike didaktiske modeller
  • kan skape et godt klassemiljø, og bidra til et felles arbeids- og skolemiljø
  • kan gjenkjenne ulike lederstiler og begrunne egne valg av lederstil i opplæring, og i helse- og oppvekstfaglige yrker
  • kan lede læreprosesser og utøve klasseledelse
  • kan følge opp enkeltelever og gjennomføre elevsamtaler
  • kan anvende digitale verktøy på en kritisk og målrettet måte

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gjøre rede for ulike syn på læring og undervisning og begrunne eget pedagogisk ståsted
  • kan drøfte yrkesmessige utfordringer knyttet til opplæring i eget yrkesfaglig arbeidsfelt
  • har innsikt i helse- og oppvekstyrkenes verdigrunnlag, krav og egenart
  • kan drøfte forholdet mellom danning og utdanning, og bidra til en danningsfremmende utdanning til helse- og oppvekstfeltet
  • kan fremstå som en rollemodell i utøvelse av sitt yrke

Content

Emnets innhold belyser ulike sider ved en lærers profesjonsutøvelse rettet mot helse- og oppvekstfeltet. Innholdet tar utgangspunkt i helse- og oppvekstyrkers faglige og verdimessige egenart og forankres i pedagogisk teori og idehistorie.

Temaer

  • læring og ledelse av læreprosesser
  • utvikling av lærerrollen
  • digital kompetanse
  • yrkesretting av fellesfag
  • entreprenørskap
  • helse- og oppvekstyrkenes verdigrunnlag og egenart
  • yrkesetikk rettet mot læreryrket og helse- og oppvekstfaglige yrker
  • danning og yrkesutdanning
  • pedagogisk teori og idehistorie

Teaching and learning methods

ØAMET4000 or equivalent

Course requirements

  • Regressions with Panel Data
  • Instrumental Variables Regression
  • Experiments and Quasi-experiments
  • Regression Analysis of Time Series Data

Assessment

Eksamen består av to deler:

Del 1: Multimodal gruppepresentasjon (3-5 studenter), omfang 20-30 minutter

Del 2: Individuell muntlig eksamen, omfang 30 minutter

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Del 1 teller 40 % og del 2 teller 60 % av endelig karakter i emnet.

Ny og utsatt eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Gradert A-F

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.