Programplaner og emneplaner - Student
YLHOH3100 Danning og utdanning til helse- og oppvekstfaglige yrker Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Education for health and social care profession
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, heltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi grunnlag for en reflektert og selvstendig profesjonsutøvelse, og omhandler et bredt spekter av de utfordringer en lærer står overfor. Spesielt vektlegges yrkesspesifikke utfordringer når det gjelder danning og utdanning til helse- og oppvekstfaglige yrker.
Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 2 studiepoeng breddefag, 3 studiepoeng dybdefag og 10 studiepoeng profesjonsfag.
Forkunnskapskrav
Bestått YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200 og YLHOD1200.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hovedtrekk i pedagogisk idehistorie og ulike pedagogiske retninger
- har kunnskap om ulike former for entreprenørskap
- har kunnskap om yrkesetikk og yrkesetiske utfordringer innen læreryrket og helse- og oppvekstfaglige yrker
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring ved hjelp av ulike didaktiske modeller
- kan skape et godt klassemiljø, og bidra til et felles arbeids- og skolemiljø
- kan gjenkjenne ulike lederstiler og begrunne egne valg av lederstil i opplæring, og i helse- og oppvekstfaglige yrker
- kan lede læreprosesser og utøve klasseledelse
- kan følge opp enkeltelever og gjennomføre elevsamtaler
- kan anvende digitale verktøy på en kritisk og målrettet måte
Generell kompetanse
Studenten:
- kan gjøre rede for ulike syn på læring og undervisning og begrunne eget pedagogisk ståsted
- kan drøfte yrkesmessige utfordringer knyttet til opplæring i eget yrkesfaglig arbeidsfelt
- har innsikt i helse- og oppvekstyrkenes verdigrunnlag, krav og egenart
- kan drøfte forholdet mellom danning og utdanning, og bidra til en danningsfremmende utdanning til helse- og oppvekstfeltet
- kan fremstå som en rollemodell i utøvelse av sitt yrke
Innhold
Emnets innhold belyser ulike sider ved en lærers profesjonsutøvelse rettet mot helse- og oppvekstfeltet. Innholdet tar utgangspunkt i helse- og oppvekstyrkers faglige og verdimessige egenart og forankres i pedagogisk teori og idehistorie.
Temaer
- læring og ledelse av læreprosesser
- utvikling av lærerrollen
- digital kompetanse
- yrkesretting av fellesfag
- entreprenørskap
- helse- og oppvekstyrkenes verdigrunnlag og egenart
- yrkesetikk rettet mot læreryrket og helse- og oppvekstfaglige yrker
- danning og yrkesutdanning
- pedagogisk teori og idehistorie
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, forelesninger og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksis
- pedagogisk praksisperiode 4, 20 dager pedagogisk praksis
- 5 dager yrkesfaglig praksis
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig refleksjon knyttet til etiske og danningsrelaterte utfordringer ved opplæring til helse- og oppvekstfaglige yrker. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
- Individuell muntlig rapport fra pedagogisk praksis, med fokus på klasseledelse og klassemiljø. Omfang:10 minutter.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved manglende gjennomføring av fremlegg kan kompensasjon avtales med faglærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler:
Del 1: Multimodal gruppepresentasjon (3-5 studenter), omfang 20-30 minutter
Del 2: Individuell muntlig eksamen, omfang 30 minutter
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Del 1 teller 40 % og del 2 teller 60 % av endelig karakter i emnet.
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnene YLRM1000, YLRM1100, YLRM1200, YLRM2000, YLRM2100, YLRM2200, YLRM2300, YLRM2400, YLRM2500 og YLRM3030 skal være gjennomført og bestått før studentene kan levere bacheloroppgaven.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene (K1)
Ferdigheter
Studenten:
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier (F4)
- kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid (F6)
Generell kompetanse
Studenten:
- har solid innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig (G1)
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv (G4)
- kan bygge gode relasjoner og samarbeide med aktuelle samarbeidspartnere (G7)
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, individuell veiledning, studietur, praktisk forskning og utviklingsarbeid i felt, fagtekstskriving og utvikling av presentasjonsmateriell og deling av resultater gjennom presentasjoner.
I tillegg skal studentene reflektere over bacheloroppgavens betydning for utdanning av kompetente yrkesfaglærere.
Praksisperiode
Studentene gjennomfører et praksisnært bachelorprosjekt som inkluderer 20 dagers yrkesnær praksis.