Programplaner og emneplaner - Student
YLHOH3000 Utdanning og yrker i et organisasjons- og samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Education and professions in an organizational and community perspective
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, heltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg helse- og oppvekstfaglige yrkers kjerneområder, og setter yrkesutøvelsen inn i en bred organisasjonsmessige, kulturell og samfunnsmessig kontekst. Det vektlegges hvordan læreren kan utdanne og danne yrkesutøvere til å møte yrkenes krav, og kunne bidra til utvikling av samfunnsansvar. Fokus settes særlig på hvordan lærere og yrkesutøvere skal kunne både møte og skape endring.
Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 3 studiepoeng breddefag, 7 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag.
Forkunnskapskrav
Bestått YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200 og YLHOD1200.
Læringsutbytte
Naturfag og matematikk i barnehagen (30 studiepoeng) er en videreutdanning. Naturfag og matematikk er både teoretiske og praktiske fag. En barnehagelærer skal ta utgangspunkt i barnas hverdagserfaringer og deres oppfatninger av naturfaglige og matematiske fenomener. Studentene skal gjøres kjent med forskningsbasert kunnskap om barnas forståelse av disse fenomenene. Studiet legger vekt på realfaglig arbeid i barnehagen, samt barnehagelæreren som pedagogisk leder og veileder.
Innhold
Emnet inneholder temaer knyttet til helse- og oppvekstyrkenes egenart, til organisatoriske forhold i skole- og helse/omsorgssektor, og til hvordan læreren i helse- og oppvekstfag kan utdanne for et samfunn i endring.
Temaer
- skolen som organisasjon
- læreren som leder
- skole- og helsesektorens oppbygning, og plass og rolle i samfunnet
- utdanning og yrkesutøvelse i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
- utdanning til omsorg
- personlig kompetanse, yrkesrolle og yrkesidentitet
- danning til yrkes- og samfunnsliv
- innovasjon og endringsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, forelesninger og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksis
5 dager yrkesfaglig praksis.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig oppgave om planlegging og gjennomføring av en innovasjon innen eget primæryrke. Oppgaven er knyttet til yrkesfaglig praksis. Omfang 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn. Faglig refleksjonsoppgave om yrkes- og profesjonsutøvelse i en organisasjons-, samfunnsmessig og kulturell kontekst. Omfang: 5000 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Prosjekteksamen kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Emnekode: NMBD6000
Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semester. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker knyttet til utviklingsarbeidet og arbeidskravene. Omfang: 3000 ord (+/- 10%). Det gis gradert karakter, A-F.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.