Programplaner og emneplaner - Student
YLHOH2200 Mat, helse og helsefremmende aktiviteter i helse- og oppvekstyrker og opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Food, health and health promotion activities
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, heltid
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal utvikle kunnskap og ferdigheter knyttet til ernæring, kosthold, hygiene og fysisk aktivitet i det forebyggende helsearbeidet, og det fokuseres på anvendelse av ulike metoder og teknikker knyttet til opplæring i disse temaene. Det legges spesielt vekt på holdningsskapende arbeid i det 13-årige utdanningsløpet, og i de ulike helse- og oppvekstyrkene.
Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på 13 studiepoeng breddefag, 12 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag.
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om sammenhengen mellom anatomi/fysiologi, kosthold, fysisk aktivitet og helse
- har kunnskap om de ulike matvaregruppenes betydning i kostholdet
- har kunnskap om matens og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om ulike sykdommer knyttet til fysisk aktivitet, mat og kosthold for ulike befolkningsgrupper
- har kunnskap om betydningen av fysisk aktivitet for ulike befolkningsgrupper
- har kunnskap om mathygiene
- har kunnskap om metoder som egner seg i opplæring i temaer innenfor emnet
- har kunnskap om ulike former for vurdering
Ferdigheter
Studenten:
- kan gi anbefalinger, veilede og tilrettelegge for et sunt kosthold og fysisk aktivitet for ulike målgrupper
- kan lage trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat
- kan bruke måltidet som arena for kommunikasjon og samhandling
- kunne vurdere hvordan mat og måltider kan bidra til å utvikle identitet, smak, toleranse og danning
- kan bruke varierte undervisningsmetoder og gi tilbakemelding og vurdering som fremmer læring
- kan ta i bruk ulike helsefremmende aktiviteter
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge, organisere og gjennomføre praktisk undervisning i kosthold og fysisk aktivitet, tilpasset ulike grupper og med henblikk på å ivareta religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn
- kan anvende faglig kunnskap til planlegging av måltider og til praktisk matlaging
- kan vurdere, og være kritisk til reklame og informasjon fra media, basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndigheter
- kan forklare hvordan mat og måltider inngår i identitetsutvikling og sosialisering
- har kunnskap om relevant forbrukerpolitikk og kulturelle og sosiale faktorer som påvirker mat- og måltidsmønster
- kan drøfte særskilte utfordringer knyttet til undervisning og opplæring i kosthold og fysisk aktivitet
- kan drøfte utviklingen innen kosthold og fysisk aktivitet i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, forelesninger, erfaringsdeling, prosessuell undervisning, individuelt arbeid, gruppeprosesser og gruppearbeid, praktisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksis
- pedagogisk praksisperiode 3, 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet
- 10 dager yrkesfaglig praksis
Arbeidskrav
- Gruppebasert praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg (90 minutter) innen temaet mat og helse, med vedlagt undervisningsplan. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
- Individuell skriftlig oppgave knyttet til fysisk aktivitet og matens rolle i et etisk, kulturelt og sosialt perspektiv. Omfang 1600 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg.
- Muntlig rapport knyttet til pedagogisk praksis på ungdomstrinnet med fokus på vurdering og undervisningsmetoder. Omfang: ca 10 minutter
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang. Ved manglende gjennomføring av praktisk undervisningsopplegg og deltakelse i gruppearbeid kan kompensasjon avtales med faglærer.
Vurdering og eksamen
Praktisk eksamen i grupper à 3-4 studenter, varighet 30 minutter; med justerende individuell muntlig høring, varighet inntil 10 minutter per student. Karakteren kan justeres opp eller ned med 1 karakter. Studentene får endelig karakter på eksamen etter at alle i gruppa har gjennomført muntlig høring.
Ny og utsatt eksamen
- Ved stryk (F) på praktisk gruppeeksamen kan studentene ikke ta den muntlige delen av eksamen, og ny/utsatt eksamen gjennomføres som en 3 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang: 1200 (+/-10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg. Ved ny og utsatt eksamen gjennomføres ikke muntlig som ved ordinær eksamen.
- Ved stryk på kun individuell muntlig eksamen, vil studenten måtte gjennomføre ny og utsatt eksamen som en 3 dagers skriftlig hjemmeeksamen, omfang: 1200 (+/-10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg. Den 3 dagers skriftlige hjemmeeksamenen vil være justerende med en karakter opp eller ned i forhold til den praktiske gruppeeksamenen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt kun til skriftlig praktisk gruppeeksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.