EPN-V2

YLHOH2100 Fysisk og psykisk helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical and mental health
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, heltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

  • Ledelse som personlighet.
  • Ledelse som stil og atferd.
  • Ledelse som situasjonsavhengig.
  • Leder-medarbeider-relasjon.
  • Klassiske ledelsesstudier.
  • Nye ledelsesteorier.
  • Ledelse og motivasjon.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale sykdomsgrupper basert på innsikt i kroppens oppbygging og funksjon
  • har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler
  • har kunnskap om psykisk helse, psykiske plager og lidelser som er relevant for yrkesutøvelse og opplæring
  • har kunnskap om veiledning og ulike veiledingsteknikker

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utøve praktisk førstehjelp
  • kan vurdere smittefare i yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstfag og kunne forebygge smittespredning
  • kan anvende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon i yrkesutøvelsen
  • kan anvende ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan drøfte sammenhenger mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
  • har oversikt over helseutfordringer som er sentrale for utøvelse av eget primæryrke
  • kan anvende ulike strategier for veiledning, motivasjon og mestring overfor elever/lærlinger, og gi opplæring i hvordan yrkesutøveren kan ta slike strategier i bruk

Innhold

Emnet omhandler grunnleggende kunnskap innen anatomi og fysiologi, sykdomslære og psykisk helse. Kunnskap om veiledning og motivasjon knyttes både til yrkesutøvelse og læreryrket.

Temaer

  • sentrale organsystemer
  • belastningslidelser
  • smitte og immunforsvar
  • sykdomslære, symptomer og behandling
  • førstehjelp
  • psykiske plager og lidelser
  • veiledning
  • motivasjon

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid, problemorienterte oppgaver, erfaringsdeling.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksis

Ingen dager i praksis.

Arbeidskrav

  • Skriftlig gruppeoppgave med vekt på yrkesrelaterte utfordringer. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
  • Individuell skriftlig refleksjonsoppgave om motivering og veiledning i opplæring. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %).

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang. Ved sykdom eller lignende kan fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Fagoppgave knyttet til opplæring i eget primæryrke, hvor studenten skal vise sammenhenger mellom anatomi/fysiologi, sykdom og livsstil. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.