EPN-V2

YLHOH2100 Fysisk og psykisk helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical and mental health
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, heltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale sykdomsgrupper basert på innsikt i kroppens oppbygging og funksjon
  • har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler
  • har kunnskap om psykisk helse, psykiske plager og lidelser som er relevant for yrkesutøvelse og opplæring
  • har kunnskap om veiledning og ulike veiledingsteknikker

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utøve praktisk førstehjelp
  • kan vurdere smittefare i yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstfag og kunne forebygge smittespredning
  • kan anvende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon i yrkesutøvelsen
  • kan anvende ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan drøfte sammenhenger mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
  • har oversikt over helseutfordringer som er sentrale for utøvelse av eget primæryrke
  • kan anvende ulike strategier for veiledning, motivasjon og mestring overfor elever/lærlinger, og gi opplæring i hvordan yrkesutøveren kan ta slike strategier i bruk

Innhold

Emnet omhandler kunnskap og ferdigheter om forebyggende helsearbeid knyttet til kosthold og fysisk aktivitet. Det vektlegges tiltak og aktiviteter som kan fremme menneskelig utvikling og mestring og som kan gi økt livskvalitet.

Temaer

  • kostregistrering og beregning
  • matvarekunnskap, matlagingsteknikker og mathygiene
  • ernæring (med spesialkost)
  • fordøyelsen og livsstilsykdommer knyttet til mat, kosthold og fysisk aktivitet
  • fysisk aktivitet og friluftsliv for ulike målgrupper
  • måltid, matkultur, norske og samiske mattradisjoner og nye trender
  • spisevaner og måltidsmønster i ulike sosiale grupper i ett flerkulturelt og religiøst perspektiv
  • mat, etikk og bærekraftighet
  • ulike undervisningsmetoder
  • vurdering

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, forelesninger, erfaringsdeling, prosessuell undervisning, individuelt arbeid, gruppeprosesser og gruppearbeid, praktisk undervisning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksis

  • pedagogisk praksisperiode 3, 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet
  • 10 dager yrkesfaglig praksis

Arbeidskrav

  • Gruppebasert praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg (90 minutter) innen temaet mat og helse, med vedlagt undervisningsplan. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
  • Individuell skriftlig oppgave knyttet til fysisk aktivitet og matens rolle i et etisk, kulturelt og sosialt perspektiv. Omfang 1600 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg.
  • Muntlig rapport knyttet til pedagogisk praksis på ungdomstrinnet med fokus på vurdering og undervisningsmetoder. Omfang: ca 10 minutter

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang. Ved manglende gjennomføring av praktisk undervisningsopplegg og deltakelse i gruppearbeid kan kompensasjon avtales med faglærer.

Vurdering og eksamen

Praktisk eksamen i grupper à 3-4 studenter, varighet 30 minutter; med justerende individuell muntlig høring, varighet inntil 10 minutter per student. Karakteren kan justeres opp eller ned med 1 karakter. Studentene får endelig karakter på eksamen etter at alle i gruppa har gjennomført muntlig høring.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved stryk (F) på praktisk gruppeeksamen kan studentene ikke ta den muntlige delen av eksamen, og ny/utsatt eksamen gjennomføres som en 3 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang: 1200 (+/-10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg. Ved ny og utsatt eksamen gjennomføres ikke muntlig som ved ordinær eksamen.
  • Ved stryk på kun individuell muntlig eksamen, vil studenten måtte gjennomføre ny og utsatt eksamen som en 3 dagers skriftlig hjemmeeksamen, omfang: 1200 (+/-10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg. Den 3 dagers skriftlige hjemmeeksamenen vil være justerende med en karakter opp eller ned i forhold til den praktiske gruppeeksamenen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt kun til skriftlig praktisk gruppeeksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.