Programplaner og emneplaner - Student
YLHOH2100 Fysisk og psykisk helse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical and mental health
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet skal gi innsikt i fysiske og psykiske helseutfordringer som yrkesutøveren kan møte i sin yrkesutøvelse. Sammenhengen mellom viktige sykdomsgrupper og kroppens oppbygning og funksjon vektlegges spesielt. Veiledning og motivasjon overfor både brukere og elever vil være sentrale emner.
-
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale sykdomsgrupper basert på innsikt i kroppens oppbygging og funksjon
- har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler
- har kunnskap om psykisk helse, psykiske plager og lidelser som er relevant for yrkesutøvelse og opplæring
- har kunnskap om veiledning og ulike veiledingsteknikker
Ferdigheter
Studenten:
- kan utøve praktisk førstehjelp
- kan vurdere smittefare i yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstfag og kunne forebygge smittespredning
- kan anvende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon i yrkesutøvelsen
- kan anvende ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan drøfte sammenhenger mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
- har oversikt over helseutfordringer som er sentrale for utøvelse av eget primæryrke
- kan anvende ulike strategier for veiledning, motivasjon og mestring overfor elever/lærlinger, og gi opplæring i hvordan yrkesutøveren kan ta slike strategier i bruk
-
Innhold
Emnet omhandler grunnleggende kunnskap innen anatomi og fysiologi, sykdomslære og psykisk helse. Kunnskap om veiledning og motivasjon knyttes både til yrkesutøvelse og læreryrket.
Temaer
- sentrale organsystemer
- belastningslidelser
- smitte og immunforsvar
- sykdomslære, symptomer og behandling
- førstehjelp
- psykiske plager og lidelser
- veiledning
- motivasjon
-
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid, problemorienterte oppgaver, erfaringsdeling.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksis
Ingen dager i praksis.
Arbeidskrav
- Skriftlig gruppeoppgave med vekt på yrkesrelaterte utfordringer. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
- Individuell skriftlig refleksjonsoppgave om motivering og veiledning i opplæring. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %).
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang. Ved sykdom eller lignende kan fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.
-
Vurdering og eksamen
The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences.
-
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can discuss important concepts in personalised nutrition and medicine, such as nutrigenomics, nutrigenetics, epigenetics, gene variants (SNPs) and systems biology
- can discuss the causes and significance of individual responses to intake of food and the development of non-communicable diseases
- can describe large-scale biotechnological methods that form the basis for knowledge about individual responses and personalised nutrition and medicine
- can critically discuss ethical and personal data challenges related to personalised nutrition, such as knowledge about gene variants and risk of illness
Skills
The student
- can critically assess problems related to the use of personalised nutrition
- can discuss social implications of using individual rather than population-based dietary advice
General competence
The student
- can stay up to date on new biotechnological and scientific methods that are important for understanding individual variation and the development of non-communicable diseases
- can communicate the significance of personalised nutrition in a well-founded, scientific manner
-
Vurderingsuttrykk
The course will be mainly online, except for one seminar on campus during the start of the course. The online course will involve presentations, seminars and supervision. The course will use varied, student-active working methods, individually and in groups. The student is responsible to be up-to-date on activities and academic content in the learning platforms.
-
Sensorordning
The following coursework must have been approved in order for a student to be permitted to take the examination:
- Presentation (poster or talk) of a chosen topic in personalised nutrition, individually or in groups of two to three students.