Programplaner og emneplaner - Student
YLHOH1200 Ungdom, oppvekst og livsløp Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Youth, adolescence and life cycle phases
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, heltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen utover opptakskravet.
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser og hvordan disse kan benyttes i ulike fag
- har kjennskap til praktiske og estetiske metoder og verktøy i utvikling av undervisning som bygger opp under fagovergripende kompetanser
- har kjennskap til ulike estetiske teorier og hvordan anvende disse i planlegging av undervisning
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke praktiske og estetiske metoder og verktøy for individuell og kollektiv læring
- kan gjenkjenne og vurdere tverrfaglige praktiske og estetiske kompetanser i ulike undervisningssammenhenger
- kan benytte ulike estetiske uttrykksformer i en-faglige og tverrfaglige undervisningssammenhenger
- kan legge til rette for elevers bruk av praktiske og estetiske uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et tverrfaglig, praktisk og estetisk undervisningsprosjekt alene og sammen med lærere med andre fag
- kan produsere og presentere et tverrfaglig praktisk og estetisk arbeidalene og i samarbeid med andre
- kan reflektere over forholdet mellom fagenes innhold og bruk av egnede praktiske og estetiske uttrykksformer
Innhold
Eva Kristin Nancke Øvreness
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har et todelt arbeidskrav, hvor begge må være vurdert til godkjent:
Studenten skal, i gruppe med medstudenter, utvikle en digital, tverrfaglig læringsressurs tilpasset selvvalgt elevgruppe. Ressursen skal kunne brukes i en tenkt undervisningssituasjon. Ressursen må kunne presenteres som en podcast, video, eller andre digitale uttrykksformer.
Studenten skal levere et individuelt skriftlig refleksjonsnotat på maks 2000 ord, som drøfter hvordan ressursen er tenkt brukt i et tverrfaglig undervisningsforløp. Studenten skal vise refleksjon over egen og andres bruk av praktiske og estetiske kompetanser og metoder, og drøfte dette opp mot sentral teori.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.