Programplaner og emneplaner - Student
YLHOH1100 Kommunikasjon og samhandling og læreren som leder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Communication, interaction and the teacher as a leader
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, heltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler kommunikasjon og samhandling med ulike brukergrupper og samarbeidende instanser innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene. I tillegg omhandler emnet læreren som leder, med spesielt fokus på kommunikasjon og samhandling med elever, foresatte og ulike samarbeidspartnere som har ansvar for elevenes totale opplæring.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om sammenhengen mellom anatomi/fysiologi, kosthold, fysisk aktivitet og helse
- har kunnskap om de ulike matvaregruppenes betydning i kostholdet
- har kunnskap om matens og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om ulike sykdommer knyttet til fysisk aktivitet, mat og kosthold for ulike befolkningsgrupper
- har kunnskap om betydningen av fysisk aktivitet for ulike befolkningsgrupper
- har kunnskap om mathygiene
- har kunnskap om metoder som egner seg i opplæring i temaer innenfor emnet
- har kunnskap om ulike former for vurdering
Ferdigheter
Studenten:
- kan gi anbefalinger, veilede og tilrettelegge for et sunt kosthold og fysisk aktivitet for ulike målgrupper
- kan lage trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat
- kan bruke måltidet som arena for kommunikasjon og samhandling
- kunne vurdere hvordan mat og måltider kan bidra til å utvikle identitet, smak, toleranse og danning
- kan bruke varierte undervisningsmetoder og gi tilbakemelding og vurdering som fremmer læring
- kan ta i bruk ulike helsefremmende aktiviteter
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge, organisere og gjennomføre praktisk undervisning i kosthold og fysisk aktivitet, tilpasset ulike grupper og med henblikk på å ivareta religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn
- kan anvende faglig kunnskap til planlegging av måltider og til praktisk matlaging
- kan vurdere, og være kritisk til reklame og informasjon fra media, basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndigheter
- kan forklare hvordan mat og måltider inngår i identitetsutvikling og sosialisering
- har kunnskap om relevant forbrukerpolitikk og kulturelle og sosiale faktorer som påvirker mat- og måltidsmønster
- kan drøfte særskilte utfordringer knyttet til undervisning og opplæring i kosthold og fysisk aktivitet
- kan drøfte utviklingen innen kosthold og fysisk aktivitet i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv
Læringsutbytte
Praksis
- pedagogisk praksisperiode 3, 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet
- 10 dager yrkesfaglig praksis
Arbeidskrav
- Gruppebasert praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg (90 minutter) innen temaet mat og helse, med vedlagt undervisningsplan. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
- Individuell skriftlig oppgave knyttet til fysisk aktivitet og matens rolle i et etisk, kulturelt og sosialt perspektiv. Omfang 1600 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg.
- Muntlig rapport knyttet til pedagogisk praksis på ungdomstrinnet med fokus på vurdering og undervisningsmetoder. Omfang: ca 10 minutter
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang. Ved manglende gjennomføring av praktisk undervisningsopplegg og deltakelse i gruppearbeid kan kompensasjon avtales med faglærer.
Innhold
Emnet omhandler innholdet i og betydningen av god kommunikasjon og samhandling innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene og for læreren som leder i skolen.
Temaer
- ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre innenfor helse- og oppvekstyrkene
- omsorgsbegrepet og utøvelse av omsorg innenfor helse- og oppvekstyrkene og overfor den enkelte bruker.
- konfliktløsningsstrategier
- ulike kulturer og livssyn
- interkulturell kommunikasjon
- klasseledelse
- gruppepsykologi
- samarbeid i skole og arbeidsliv
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F
Vurdering og eksamen
Emnet omhandler kunnskap og ferdigheter om forebyggende helsearbeid knyttet til kosthold og fysisk aktivitet. Det vektlegges tiltak og aktiviteter som kan fremme menneskelig utvikling og mestring og som kan gi økt livskvalitet.
Temaer
- kostregistrering og beregning
- matvarekunnskap, matlagingsteknikker og mathygiene
- ernæring (med spesialkost)
- fordøyelsen og livsstilsykdommer knyttet til mat, kosthold og fysisk aktivitet
- fysisk aktivitet og friluftsliv for ulike målgrupper
- måltid, matkultur, norske og samiske mattradisjoner og nye trender
- spisevaner og måltidsmønster i ulike sosiale grupper i ett flerkulturelt og religiøst perspektiv
- mat, etikk og bærekraftighet
- ulike undervisningsmetoder
- vurdering
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet omhandler innholdet i og betydningen av god kommunikasjon og samhandling innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene og for læreren som leder i skolen.
Temaer
- ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre innenfor helse- og oppvekstyrkene
- omsorgsbegrepet og utøvelse av omsorg innenfor helse- og oppvekstyrkene og overfor den enkelte bruker.
- konfliktløsningsstrategier
- ulike kulturer og livssyn
- interkulturell kommunikasjon
- klasseledelse
- gruppepsykologi
- samarbeid i skole og arbeidsliv
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.