EPN-V2

YLHOD3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelors' thesis
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, deltid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap på sitt fagfelt med klar relevans for barnehagefeltet
  • kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag
  • har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt
  • kan gjøre forskningsmessige problematiseringer av faglig relevante sammenhenger innen feltet
  • kan anvende og håndtere ulike tilnærminger innen vitenskapsteori og metodologi relevant for barnehagefeltet på en selvstendig måte i egne arbeider
  • kan håndtere fagspørsmål på en forskningsbasert og etisk forsvarlig måte
  • kan argumentere for, og redegjøre for, faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig¿

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til kunnskapsutvikling innen barnehagefeltet
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap på feltet både skriftlig og muntlig
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • kan ivareta barnehagefeltets viten- og metodemangfold;

Forkunnskapskrav

Med utgangspunkt i valgt tema får studenten oppnevnt veileder. Student og veileder skal gjennomgå og undertegne en veiledningskontrakt. Oppgaven skal i utgangspunktet skrives individuelt.

Det kan, etter søknad, åpnes opp for at flere skriver sammen. Dersom flere studenter skriver sammen, skal fordeling av ansvar og omfang godkjennes av studieleder i samråd med emneansvarlig.

Masteroppgaven kan inneholde multimodale dokumentasjonsformer (bilde, video og annet) eller kunstnerisk arbeid. Det skal utarbeides et sammendrag på engelsk (inntil 350 ord).;

Studentene inviteres til å presentere masteroppgaven på et åpent seminar på institutt for barnehagelærerutdanning.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om aktuell forskning innen bacheloroppgavens yrkesfaglige og pedagogiske problemområde
  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

Ferdigheter

Studenten:

  • kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
  • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan anvende relevante forskningsmetoder og ivareta forskningsetiske hensyn
  • kan tolke/analysere data og fremstille resultater på en troverdig måte
  • kan formidle resultatene på en klar og oversiktlig måte i en oppgave i henhold til gjeldene retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten:

  • viser innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig
  • viser endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
  • kan se tverrfaglige sammenhenger mellom profesjonsfag og yrkesfag
  • kan bygge gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere

Innhold

Emnet inneholder vitenskapsteori og forskningsmetode rettet mot yrkesfaglige og profesjonsfaglige problemstillinger.

Temaer

  • forskning og forskningsprosessen
  • forskningsetikk
  • vitenskapsteori
  • planlegging og gjennomføring av fagdag

Arbeids- og undervisningsformer

  • Masteroppgaven (omfang ca. 70-90 sider).
  • Muntlig eksamen knyttet til masteroppgaven

Etter at oppgaven er innlevert og vurdert til bestått, avsluttes studiet med en muntlig eksamen.

Ny/utsatt eksamen

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

  • Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes originalitet og/eller relevans for barnehagefeltet.
  • Klarhet i utvikling av problemstillinger eller forskningsspørsmål.
  • Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.
  • Sammenheng mellom problemstillinger og forskningsspørsmål, metodevalg og metodologier, samt drøftinger og konklusjoner.
  • Evne til å samle, systematisere, tolke og dekonstruere og presentere kunnskaper på en oversiktlig måte.
  • Refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen.
  • Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.

Publisering

For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

A - F

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.