EPN

YLHOD3100 Danning og utdanning til helse- og oppvekstfaglige yrker Emneplan

Engelsk emnenavn
Education for health and social care profession
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, deltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi grunnlag for en reflektert og selvstendig profesjonsutøvelse, og omhandler et bredt spekter av de utfordringer en lærer står overfor. Spesielt vektlegges yrkesspesifikke utfordringer når det gjelder danning og utdanning til helse- og oppvekstfaglige yrker. 

Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 2 studiepoeng  breddefag, 3 studiepoeng dybdefag og 10 studiepoeng profesjonsfag.

Forkunnskapskrav

Bestått YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200 og YLHOD1200.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hovedtrekk i pedagogisk idehistorie og ulike pedagogiske retninger
  • har kunnskap om ulike former for entreprenørskap
  • har kunnskap om yrkesetikk og yrkesetiske utfordringer innen læreryrket og helse- og oppvekstfaglige yrker

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring ved hjelp av ulike didaktiske modeller
  • kan skape et godt klassemiljø, og bidra til et felles arbeids- og skolemiljø
  • kan gjenkjenne ulike lederstiler og begrunne egne valg av lederstil i opplæring, og i helse- og oppvekstfaglige yrker
  • kan lede læreprosesser og utøve klasseledelse
  • kan følge opp enkeltelever og gjennomføre elevsamtaler
  • kan anvende digitale verktøy på en kritisk og målrettet måte

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gjøre rede for ulike syn på læring og undervisning og begrunne eget pedagogisk ståsted
  • kan drøfte yrkesmessige utfordringer knyttet til opplæring i eget yrkesfaglig arbeidsfelt
  • har innsikt i helse- og oppvekstyrkenes verdigrunnlag, krav og egenart
  • kan drøfte forholdet mellom danning og utdanning, og bidra til en danningsfremmende utdanning til helse- og oppvekstfeltet
  • kan fremstå som en rollemodell i utøvelse av sitt yrke

Innhold

Emnets innhold belyser ulike sider ved en lærers profesjonsutøvelse rettet mot helse- og oppvekstfeltet. Innholdet tar utgangspunkt i helse- og oppvekstyrkers faglige og verdimessige egenart og forankres i pedagogisk teori og idehistorie.

Temaer

  • læring og ledelse av læreprosesser
  • utvikling av lærerrollen
  • digital kompetanse
  • yrkesretting av fellesfag
  • entreprenørskap
  • helse- og oppvekstyrkenes verdigrunnlag og egenart
  • yrkesetikk rettet mot læreryrket og helse- og oppvekstfaglige yrker
  • danning og yrkesutdanning
  • pedagogisk teori og idehistorie

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, forelesninger og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksis

  • pedagogisk praksisperiode 4, 20 dager pedagogisk praksis
  • 5 dager yrkesfaglig praksis  

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig refleksjon knyttet til etiske og danningsrelaterte utfordringer ved opplæring til helse- og oppvekstfaglige yrker. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
  • Individuell muntlig rapport fra pedagogisk praksis, med fokus på klasseledelse og klassemiljø. Omfang:10 minutter.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres.  Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved manglende gjennomføring av fremlegg kan kompensasjon avtales med faglærer.  

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler:

Del 1: Multimodal gruppepresentasjon (3-5 studenter), omfang 20-30 minutter

Del 2: Individuell muntlig eksamen, omfang 30 minutter

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Del 1 teller 40 % og del 2 teller 60 % av endelig karakter i emnet.

Ny og utsatt eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert A-F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.