Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD3100 Danning og utdanning til helse- og oppvekstfaglige yrker Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Education for health and social care profession
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Eksamen har to deler:
1) skriftlig projektoppgave i gruppe på 2-3 studenter; omfang inntil 1800 ord. Arbeidet pågår i uke 43 til 46
2) individuell skriftlig eksamen, 4 timer
Ny eksamen: Hvis prosjektoppgaven er vurdert til F, må oppgaven omarbeides. Hvis skriftlig eksamen er vurdert til F, må studenten fremstille seg til ny eksamen
Forkunnskapskrav
Ingen hjelpemidler ved individuell skriftlig skoleeksamen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hovedtrekk i pedagogisk idehistorie og ulike pedagogiske retninger
- har kunnskap om ulike former for entreprenørskap
- har kunnskap om yrkesetikk og yrkesetiske utfordringer innen læreryrket og helse- og oppvekstfaglige yrker
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring ved hjelp av ulike didaktiske modeller
- kan skape et godt klassemiljø, og bidra til et felles arbeids- og skolemiljø
- kan gjenkjenne ulike lederstiler og begrunne egne valg av lederstil i opplæring, og i helse- og oppvekstfaglige yrker
- kan lede læreprosesser og utøve klasseledelse
- kan følge opp enkeltelever og gjennomføre elevsamtaler
- kan anvende digitale verktøy på en kritisk og målrettet måte
Generell kompetanse
Studenten:
- kan gjøre rede for ulike syn på læring og undervisning og begrunne eget pedagogisk ståsted
- kan drøfte yrkesmessige utfordringer knyttet til opplæring i eget yrkesfaglig arbeidsfelt
- har innsikt i helse- og oppvekstyrkenes verdigrunnlag, krav og egenart
- kan drøfte forholdet mellom danning og utdanning, og bidra til en danningsfremmende utdanning til helse- og oppvekstfeltet
- kan fremstå som en rollemodell i utøvelse av sitt yrke
Innhold
Emnets innhold belyser ulike sider ved en lærers profesjonsutøvelse rettet mot helse- og oppvekstfeltet. Innholdet tar utgangspunkt i helse- og oppvekstyrkers faglige og verdimessige egenart og forankres i pedagogisk teori og idehistorie.
Temaer
- læring og ledelse av læreprosesser
- utvikling av lærerrollen
- digital kompetanse
- yrkesretting av fellesfag
- entreprenørskap
- helse- og oppvekstyrkenes verdigrunnlag og egenart
- yrkesetikk rettet mot læreryrket og helse- og oppvekstfaglige yrker
- danning og yrkesutdanning
- pedagogisk teori og idehistorie
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F.
Endelig karakter er basert på følgende vekting: Prosjektoppgaven teller 25 % og skriftlig eksamen 75 %. Hvis en av delene får karakteren F, blir samlet karakter F.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler:
Del 1: Multimodal gruppepresentasjon (3-5 studenter), omfang 20-30 minutter
Del 2: Individuell muntlig eksamen, omfang 30 minutter
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Del 1 teller 40 % og del 2 teller 60 % av endelig karakter i emnet.
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert A-F
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.