EPN

YLHOD3000 Utdanning og yrker i et organisasjons- og samfunnsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Education and professions in an organizational and community perspective
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, deltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg helse- og oppvekstfaglige yrkers kjerneområder, og setter yrkesutøvelsen inn i en bred organisasjonsmessige, kulturell og samfunnsmessig kontekst. Det vektlegges hvordan læreren kan utdanne og danne yrkesutøvere til å møte yrkenes krav, og kunne bidra til utvikling av samfunnsansvar. Fokus settes særlig på hvordan lærere og yrkesutøvere skal kunne både møte og skape endring.

Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 3 studiepoeng  breddefag, 7 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag.

Forkunnskapskrav

Bestått YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200 og YLHOD1200.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i samfunns- og kulturlivet
  • har kunnskap om ulike organisasjonsmodeller og om skolen som organisasjon
  • har kunnskap om omsorgens hovedelementer, og de ulike kravene til omsorg og service innen ulike helse- og oppvekstfaglige yrker
  • har kunnskap om hvordan yrkesutøvere og yrkesutøvelse i helse- og oppvekstfaglige yrker påvirkes av kulturelle og samfunnsmessige utviklingstrekk og endringer

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, og gjennomføre innovasjons- og endringsarbeid innen eget yrkesområde
  • kan vurdere ulike helse- og oppvekstfaglige yrkers krav til personlige egenskaper og egnethet, og kan veilede elever i deres yrkesvalg
  • kan veilede elever i utvikling av deres yrkesrolle og yrkesidentitet
  • kan ta i bruk varierte tilnærminger og virkemidler i arbeid med danning og utdanning til omsorgsutøvelse

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan holde seg oppdatert i helse- og oppvekstfagenes utvikling, og i organisatoriske endringer innen helse- og oppvekstsektoren
  • kan bidra til en yrkesopplæring som ivaretar helse- og oppvekstyrkenes egenart og samfunnets kompetansebehov, og legge grunnlag for livslang læring
  • kan integrere intensjonene i den generelle læreplanen i sitt daglige lærerarbeid
  • kan reflektere over og videreutvikle egen lærerrolle i lys av endringer i skole og samfunnsliv
  • kan drøfte yrkesfaglige og yrkesetiske utfordringer innenfor rammen av en bærekraftig utvikling, og bidra til demokratisk dannelse innen et globalt samfunn

Innhold

Emnet inneholder temaer knyttet til helse- og oppvekstyrkenes egenart, til organisatoriske forhold i skole- og helse/omsorgssektor, og til hvordan læreren i helse- og oppvekstfag kan utdanne for et samfunn i endring.

Temaer

  • skolen som organisasjon
  • læreren som leder
  • skole- og helsesektorens oppbygning, og plass og rolle i samfunnet
  • utdanning og yrkesutøvelse i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
  • utdanning til omsorg
  • personlig kompetanse, yrkesrolle og yrkesidentitet
  • danning til yrkes- og samfunnsliv
  • innovasjon og endringsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, forelesninger og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksis

5 dager yrkesfaglig praksis.

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig oppgave om planlegging og gjennomføring av en innovasjon innen eget primæryrke. Oppgaven er knyttet til yrkesfaglig praksis. Omfang 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn. Faglig refleksjonsoppgave om yrkes- og profesjonsutøvelse i en organisasjons-, samfunnsmessig og kulturell kontekst. Omfang: 5000 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Prosjekteksamen kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.