EPN-V2

YLHOD2200 Mat, helse og helsefremmende aktiviteter i helse- og oppvekstyrker og opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Food, health and health promotion activities
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, deltid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge 

The student  

  • can assess how user participation is facilitated at the service and system level
  • can analyse knowledge translation and evidence-based practice in (re)habilitation
  • can assess the significance of organisational and institutional frameworks for (re)habilitation work
  • can analyse (re)habilitation as a concept, field of knowledge and area of political and professional governance

Skills 

The student 

  • can perform evidence-based work in interprofessional practice in (re)habilitation
  • can communicate actively and effectively when cooperating with professionals, service users and their next of kin
  • can integrate and use different forms of knowledge in the work of developing and improving the quality of (re)habilitation services
  • can reflect on how professionals can develop (re)habilitation services that ensure that different groups in society enjoy equitable services
  • can actively use knowledge of the relationship between individuals, the organisation of services and the political governance level in the development of (re)habilitation services

General competence  

The student

  • can facilitate and discuss challenges related to the organisation of (re)habilitation services
  • can analyse how technological development can contribute to innovation in (re)habilitation services
  • can critically reflect on new knowledge and apply it in work on improving (re)habilitation practice
  • can analyse structural factors in (re)habilitation and how they can be changed through the division of responsibility and tasks in (re)habilitation practice

Forkunnskapskrav

The following must have been approved in order for the student to take the examination:

  • Minimum attendance of 80% at sessions

Læringsutbytte

Project examination in the form of a written work that is developed during the course. The work is carried out individually with a scope of 2,000-2,500 words or in pairs with a scope of 3,500-4,000 words. The students will develop a research topic in consultation with the course lecturers.

Resit examination: If the student is awarded the grade F (fails the written assignment), he/she will be given one (1) opportunity to submit a reworked version.

Innhold

Emnet omhandler kunnskap og ferdigheter om forebyggende helsearbeid knyttet til kosthold og fysisk aktivitet. Det vektlegges tiltak og aktiviteter som kan fremme menneskelig utvikling og mestring og som kan gi økt livskvalitet.

Temaer

  • kostregistrering og beregning
  • matvarekunnskap, matlagingsteknikker og mathygiene
  • ernæring (med spesialkost)
  • fordøyelsen og livsstilsykdommer knyttet til mat, kosthold og fysisk aktivitet
  • fysisk aktivitet og friluftsliv for ulike målgrupper
  • måltid, matkultur, norske og samiske mattradisjoner og nye trender
  • spisevaner og måltidsmønster i ulike sosiale grupper i ett flerkulturelt og religiøst perspektiv
  • mat, etikk og bærekraftighet
  • ulike undervisningsmetoder
  • vurdering

Arbeids- og undervisningsformer

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

At least 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner together with an internal examiner. The remaining papers will be assessed by two internal examiners. The external examiner’s assessment should benefit all students.

Vurdering og eksamen

Praktisk eksamen i grupper à 3-4 studenter, varighet ca 30 minutter; med justerende individuell muntlig høring, varighet inntil 10 minutter per student. Karakteren kan justeres opp eller ned med 1 karakter. Studentene får endelig karakter på eksamen etter at alle i gruppa har gjennomført muntlig høring.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved stryk (F) på praktisk gruppeeksamen kan studentene ikke ta den muntlige delen av eksamen, og ny/utsatt eksamen gjennomføres som en 3 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang: 1200 (+/-10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg. Ved ny og utsatt eksamen gjennomføres ikke muntlig som ved ordinær eksamen.
  • Ved stryk på kun individuell muntlig eksamen, vil studenten måtte gjennomføre ny og utsatt eksamen som en 3 dagers skriftlig hjemmeeksamen, omfang: 1200 (+/-10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg. Den 3 dagers skriftlige hjemmeeksamenen vil være justerende med en karakter opp eller ned i forhold til den praktiske gruppeeksamenen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt kun til skriftlig praktisk gruppeeksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.