EPN-V2

YLHOD2100 Fysisk og psykisk helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical and mental health
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet skal gi innsikt i fysiske og psykiske helseutfordringer som yrkesutøveren kan møte i sin yrkesutøvelse. Sammenhengen mellom viktige sykdomsgrupper og kroppens oppbygning og funksjon vektlegges spesielt. Veiledning og motivasjon overfor både brukere og elever vil være sentrale emner.

  • Forkunnskapskrav

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om sentrale sykdomsgrupper basert på innsikt i kroppens oppbygging og funksjon
    • har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler
    • har kunnskap om psykisk helse, psykiske plager og lidelser som er relevant for yrkesutøvelse og opplæring
    • har kunnskap om veiledning og ulike veiledingsteknikker

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan utøve praktisk førstehjelp
    • kan vurdere smittefare i yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstfag og kunne forebygge smittespredning
    • kan anvende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon i yrkesutøvelsen
    • kan anvende ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan drøfte sammenhenger mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
    • har oversikt over helseutfordringer som er sentrale for utøvelse av eget primæryrke
    • kan anvende ulike strategier for veiledning, motivasjon og mestring overfor elever/lærlinger, og gi opplæring i hvordan yrkesutøveren kan ta slike strategier i bruk
  • Innhold

    Emnet omhandler grunnleggende kunnskap innen anatomi og fysiologi, sykdomslære og psykisk helse. Kunnskap om veiledning og motivasjon knyttes både til yrkesutøvelse og læreryrket.

    Temaer

    • sentrale organsystemer
    • belastningslidelser
    • smitte og immunforsvar
    • sykdomslære, symptomer og behandling
    • førstehjelp
    • psykiske plager og lidelser
    • veiledning
    • motivasjon
  • Arbeids- og undervisningsformer

    I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid, problemorienterte oppgaver, erfaringsdeling.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Praksis

    Ingen dager i praksis.

    Arbeidskrav

    • Skriftlig gruppeoppgave med vekt på yrkesrelaterte utfordringer. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
    • Individuell skriftlig refleksjonsoppgave om motivering og veiledning i opplæring. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %).

    Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang. Ved sykdom eller lignende kan fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Fagoppgave knyttet til opplæring i eget primæryrke, hvor studenten skal vise sammenhenger mellom anatomi/fysiologi, sykdom og livsstil. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

    Ny og utsatt eksamen

    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.