Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD2000 Forebyggende helsearbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Preventative Health Care and Health Promotion
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet presenterer ulike innfallsvinkler og tilnærminger til helse, sykdom og forebyggende helsearbeid. Dagens helse- og omsorgsutfordringer settes inn i en bred samfunnsmessig, historisk og global kontekst, og det drøftes hvordan utfordringene kan møtes og/eller forebygges. Fokus settes på særskilte helseutfordringer som yrkesutøvere i helse- og oppvekstfag kan møte i sin yrkesutøvelse. Ulike teorier om læring, læreprosesser og tilpasset opplæring danner grunnlag for å kunne gi en helhetlig og relevant yrkesopplæring.
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om dagens helseutfordringer, og kan sette disse inn i et samfunnsmessig, historisk og globalt perspektiv
- har kunnskap om sentrale helseutfordringer innen eget primæryrke
- har grunnleggende kunnskap om ulike tilnærminger, arenaer, og strategier innen forebyggende helsearbeid i skole og arbeidsliv
Har kunnskap om forebygging av psykiske plager og lidelser, samt hjelpetilbud innen psykisk helsevern:
- har kunnskap om læring og om ulike læringsteorier som kan anvendes i opplæring av yrkesutøvere
- har kunnskap om yrkesdidaktikk som kan bidra til å legge til rette for en helhetlig og meningsfull yrkesopplæring
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere aktuelle arenaer og samarbeidspartnere for yrkesutøvere innen helse- og oppvekstfagene
- kan orientere seg i og anvende forskning som omhandler helseatferd, livsstil, livsløp og forebyggende helsearbeid
- kan orientere seg i aktuelle dokumenter som legger føringer for samfunnets helsepolitikk
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere relevant yrkesopplæring innen forebyggende helsearbeid
- kan legge til rette for tilpasset opplæring og differensierte læreprosesser i skole og arbeidsliv
Generell kompetanse
Studenten:
- kan drøfte ulike helseforståelser, og vurdere hvilken betydning hver enkelt av disse har for tilnærmingen til helse og sykdom
- kan forklare begrepet folkehelse og drøfte ulike ideologiske tilnærminger til forebyggende helsearbeid
- kan identifisere og drøfte ulike faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
- kan drøfte sammenhenger mellom verdier og kulturelle og samfunnsmessige forhold som kan påvirke fysisk og psykisk helse
- kan analysere og være kritisk til reklame og markedsføring rettet mot helse
- kan drøfte hvordan en kan legge til rette for en relevant og helhetlig opplæring knyttet til aktuelle læringsteorier
Innhold
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskaper om
- grunnleggende aspekter ved tolking til og fra norsk tegnspråk,
- ulike perspektiver på tolking/oversetting og konsekvenser av disse
- hva slags forhold som spiller inn på de valg tolken gjør i tolkesituasjonen
- tolkens taushetsplikt og de forventninger som foreligger til tolkens yrkesetikk
- oversettingsteori
- yrkesskader, avspenning
Ferdigheter
Studenten kan
- tolke til og fra norsk tegnspråk i en tolkesituasjon tilpasset studenter på dette nivået
- plassere seg hensiktsmessig i ulike situasjoner
- foreta effektive reparasjoner i samtalene
- gjenskape/oversette turtakingssignaler, sjangertrekk og prosodiske trekk i en samtale tilpasset studenter på dette nivået
- delta i faglige diskusjoner på tegnspråk
Generell kompetanse
Studenten
- har opparbeidet god kunnskap og bevissthet om profesjonen tolking og tolkens arbeidsoppgaver
- har opparbeidet god kunnskap og bevissthet om døves møteplasser
- har opparbeidet en god bevissthet omkring ulike aspekter ved tekst, samtale og oversetting (simultan og konsekutiv) og om hvordan tolkens atferd påvirker samtalesituasjonen
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, klassediskusjoner, gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksis
- pedagogisk praksisperiode 2, 20 dager pedagogisk praksis for heltid
- 5 dager yrkesfaglig praksis for hel- og deltid
Arbeidskrav
- Individuelt muntlig fremlegg, ca. 15 minutter, om relevant og meningsfull yrkesopplæring innen helse- og oppvekstyrkene, knyttet til læringsteori.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn, _knyttet til yrkespraksis. Omhandler utfordringer i forebyggende helsearbeid innen eget primæryrke, med refleksjon over utfordringer og muligheter knyttet til yrkesrettet opplæring i forebyggende helsearbeid. Omfang: 4000 ord (+/- 10 %).
Ny og utsatt eksamen
- Prosjektrapporten kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har viderekommen kunnskap om deltagende observasjon og intervjuing, inkludert metodenes variasjonsformer, forutsetninger, muligheter og begrensninger
- har innsikt i ulike teoretiske tradisjoner innen kvalitativ forskning
Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjennomføre intervju- og feltarbeidsstudier
- kan kritisk vurdere kvaliteten på kunnskap framkommet gjennom intervju og deltakende observasjon
- behersker sentrale teknikker for analyse av kvalitative data
- er i stand til å bruke teori i kvalitativ analyse
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan forstå og forklare hvordan, og under hvilke forutsetninger, kvalitativ forskning produserer gyldig kunnskap
- kan delta i debatter om kvalitativ metode i internasjonale fora
- kan håndtere etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til bruk av kvalitative metoder
Sensorordning
Emnet gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, gruppediskusjoner, studentpresentasjoner og praktiske oppgaver med intervjuing og deltakende observasjon. Deltakere er forventet å lese oppgitt pensum i forkant av samlingene og bidra aktivt til oppgaver og diskusjoner underveis. Deltagere vil bli informert om alle oppgaver i god tid før emnestart, på læringsplattformen Canvas.
Deltagelse i emnet krever fysisk tilstedeværelse i klasserommet.