Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD2000 Preventative Health Care and Health Promotion Course description
- Course name in Norwegian
- Forebyggende helsearbeid
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
-
Required preliminary courses
Heidi Woll
-
Learning outcomes
Målgruppe
Emnet retter seg mot ansatte i sosial- og helsesektoren slik som NAV, barnevern, bo- og oppfølgingstjenester, spesialisthelsetjeneste og frivillige organisasjoner. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.
Opptakskrav
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
-
Content
Emnets innhold belyser grunnleggende forhold knyttet til helseforståelse og forebyggende helsearbeid. Temaene belyses både i et individ-, et samfunns- og et yrkesperspektiv. Som forutsetning for å utvikle en meningsfylt yrkesopplæring, settes fokus på yrkesdidaktikk, læringsteorier og tilpasset opplæring.
Temaer
- helseforståelse
- helsepolitikk
- folkehelse og forebyggende helsearbeid
- sammenhenger mellom helse, livsstil, miljø og samfunn
- helsekommunikasjon og fremstilling av helse i media
- helseforskning, helseopplysning, informasjon og reklame
- tverrfaglig samarbeid
- læring og læringsteorier
- yrkesdidaktikk
- tilpasset opplæring
-
Teaching and learning methods
- Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
- Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
- Kvinner og rus.
- Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusmiddelmisbruk i familien.
- Bruk av tvang, særlig overfor gravide rusmisbrukere.
- Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.
Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.
-
Course requirements
- Individuelt muntlig fremlegg, 15 minutter, om relevant og meningsfull yrkesopplæring forankret innen helse- og oppvekstyrkene, knyttet til læringsteori.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.
-
Assessment
Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn, _knyttet til yrkespraksis. Omhandler utfordringer i forebyggende helsearbeid innen eget primæryrke, med refleksjon over utfordringer og muligheter knyttet til yrkesrettet opplæring i forebyggende helsearbeid. Omfang: 4000 ord (+/- 10 %).
Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.
Ny og utsatt eksamen
- Prosjektrapporten kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Pensumliste
Berg, J. E. (2014). Helseatferd og psykososiale faktorer. I U.-G. S. Goth (Red.), Folkehelse i et norsk perspektiv (s. 163-181). Oslo: Gyldendal akademisk. [19 sider]
Engelsen, B. U. (2015). Kan læring planlegges?: Arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor: Skrevet mot LK06: Læreplan for kunnskapsløftet (7. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 7 og 8 (56 sider)]
Englund, T. (2004). John Dewey: Den pragmatiska utbildningsfilosofin. I K. Steinsholt, & L. Løvlie (Red.),Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne (s. 376-391). Oslo: Universitetsforl. [15 sider]
Fugelli, P. & Ingstad, B. (2014). Helse på norsk: God helse slik folk ser det (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 2 (22 sider)]
Goth, U.-G. S. (2014). Migrasjonshelse. I U.-G. S. Goth (Red.), Folkehelse i et norsk perspektiv (s. 91-117). Oslo: Gyldendal akademisk. [27 sider]
Haaland, G. & Nilsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: En grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon. [Kap. 10 (11 sider)]
Kolbjørnsen, E. O. (2006). Tilpasset opplæring og differensiering: Videregående skole . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon. [s. 5-71 (66 sider) NB: utgått fra forlaget, nærmere beskjed gis av faglærer]
Manger, T. (2013). Livet i skolen: Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, 1, Undervisning og læring (2. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 6, 7, 8, 9 og 10 (125 sider)]
Martinsen, E. W. (2011). Psykiske lidelser som folkehelseutfordring. I N. C. Øverby, M. K. Torstveit, R. Høigaard, & G. Stene-Larsen (Red.), Folkehelsearbeid (s. 112-120). Kristiansand: Høyskoleforl. [8 sider]
Myhre, R. (1996). Grunnlinjer i pedagogikkens historie (2. utg.). [Oslo]: Ad notam Gyldendal. [Kap. 1, 4, 7, 9, 10 og 11 (77 sider) Finnes også elektronisk: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009070600013]
Myskja, A. (2008). På vei mot en integrert medisin: En innføring i komplementær og alternativ behandling . Bergen: Fagbokforl. [Kap. 2 (15 sider)]
Mæland, J. G. (2010). Forebyggende helsearbeid: Folkehelsearbeid i teori og praksis (3. utg.). Oslo: Universitetsforl. [Kap. 1-17 (199 sider)]
Norvoll, R. (2013). Framtidige utfordringer for det psykiske helsefeltet og den samfunnsvitenskapelige forskningen. I R. Norvoll (Red.), Samfunn og psykisk helse: Samfunnsvitenskapelige perspektiver (s. 313-322). Oslo: Gyldendal akademisk. [10 sider]
Norvoll, R. (2013). Samfunnsvitenskapelige perspektiver på psykisk helse og psykiske helsetjenester. I R. Norvoll (Red.), Samfunn og psykisk helse: Samfunnsvitenskapelige perspektiver (s. 38-72). Oslo: Gyldendal akademisk. [35 sider]
Offergaard, T.-L. (2011). Bærekraftig utvikling og folkehelsearbeid (2. utg.). Lillestrøm: Høgskolen i Akershus. [Kap. 8 (15 sider)]
Sletteland, N. (2014). Helsekommunikasjon og digitale medier . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 2 (19 sider)]
Sylte, A. L. & Keeping, D. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 6 (36 sider)]
Varvin, S. (2012). Indre og ytre eksil. I S. Gilbert, E. Stänicke, & F. Engelstad (Red.), Psyke, kultur og samfunn: Perspektiver på indre og ytre virkelighet (s. 55-70). Oslo: Abstrakt forl. [16 sider]
Vetlesen, A. J. (2012). Transport og transformasjon av psykisk smerte. I S. Gilbert, E. Stänicke, & F. Engelstad (Red.), Psyke, kultur og samfunn: Perspektiver på indre og ytre virkelighet (s. 217-228). Oslo: Abstrakt forl. [12 sider]
Til sammen: 759 siderAktuelle artikler på norsk og engelsk, tilsvarende ca 100 siderSelvvalgt litteratur, tilsvarende ca. 150 sider.
(Pensumliste ajour: 30.06.2016 Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil)