Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD2000 Preventative Health Care and Health Promotion Course description
- Course name in Norwegian
- Forebyggende helsearbeid
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet presenterer ulike innfallsvinkler og tilnærminger til helse, sykdom og forebyggende helsearbeid. Dagens helse- og omsorgsutfordringer settes inn i en bred samfunnsmessig, historisk og global kontekst, og det drøftes hvordan utfordringene kan møtes og/eller forebygges. Fokus settes på særskilte helseutfordringer som yrkesutøvere i helse- og oppvekstfag kan møte i sin yrkesutøvelse. Ulike teorier om læring, læreprosesser og tilpasset opplæring danner grunnlag for å kunne gi en helhetlig og relevant yrkesopplæring.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om dagens helseutfordringer, og kan sette disse inn i et samfunnsmessig, historisk og globalt perspektiv
- har kunnskap om sentrale helseutfordringer innen eget primæryrke
- har grunnleggende kunnskap om ulike tilnærminger, arenaer, og strategier innen forebyggende helsearbeid i skole og arbeidsliv
Har kunnskap om forebygging av psykiske plager og lidelser, samt hjelpetilbud innen psykisk helsevern:
- har kunnskap om læring og om ulike læringsteorier som kan anvendes i opplæring av yrkesutøvere
- har kunnskap om yrkesdidaktikk som kan bidra til å legge til rette for en helhetlig og meningsfull yrkesopplæring
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere aktuelle arenaer og samarbeidspartnere for yrkesutøvere innen helse- og oppvekstfagene
- kan orientere seg i og anvende forskning som omhandler helseatferd, livsstil, livsløp og forebyggende helsearbeid
- kan orientere seg i aktuelle dokumenter som legger føringer for samfunnets helsepolitikk
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere relevant yrkesopplæring innen forebyggende helsearbeid
- kan legge til rette for tilpasset opplæring og differensierte læreprosesser i skole og arbeidsliv
Generell kompetanse
Studenten:
- kan drøfte ulike helseforståelser, og vurdere hvilken betydning hver enkelt av disse har for tilnærmingen til helse og sykdom
- kan forklare begrepet folkehelse og drøfte ulike ideologiske tilnærminger til forebyggende helsearbeid
- kan identifisere og drøfte ulike faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
- kan drøfte sammenhenger mellom verdier og kulturelle og samfunnsmessige forhold som kan påvirke fysisk og psykisk helse
- kan analysere og være kritisk til reklame og markedsføring rettet mot helse
- kan drøfte hvordan en kan legge til rette for en relevant og helhetlig opplæring knyttet til aktuelle læringsteorier
Content
Emnets innhold belyser grunnleggende forhold knyttet til helseforståelse og forebyggende helsearbeid. Temaene belyses både i et individ-, et samfunns- og et yrkesperspektiv. Som forutsetning for å utvikle en meningsfylt yrkesopplæring, settes fokus på yrkesdidaktikk, læringsteorier og tilpasset opplæring.
Temaer
- helseforståelse
- helsepolitikk
- folkehelse og forebyggende helsearbeid
- sammenhenger mellom helse, livsstil, miljø og samfunn
- helsekommunikasjon og fremstilling av helse i media
- helseforskning, helseopplysning, informasjon og reklame
- tverrfaglig samarbeid
- læring og læringsteorier
- yrkesdidaktikk
- tilpasset opplæring
Teaching and learning methods
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, klassediskusjoner, gruppearbeid.
Praksis
- pedagogisk praksisperiode 2, 20 dager pedagogisk praksis for heltid
- 5 dager yrkesfaglig praksis hel- og deltid
Course requirements
- Individuelt muntlig fremlegg, 15 minutter, om relevant og meningsfull yrkesopplæring forankret innen helse- og oppvekstyrkene, knyttet til læringsteori.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.
Assessment
Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn, _knyttet til yrkespraksis. Omhandler utfordringer i forebyggende helsearbeid innen eget primæryrke, med refleksjon over utfordringer og muligheter knyttet til yrkesrettet opplæring i forebyggende helsearbeid. Omfang: 4000 ord (+/- 10 %).
Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.
Ny og utsatt eksamen
- Prosjektrapporten kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Pensumliste
Berg, J. E. (2014). Helseatferd og psykososiale faktorer. I U.-G. S. Goth (Red.), Folkehelse i et norsk perspektiv (s. 163-181). Oslo: Gyldendal akademisk. [19 sider]
Engelsen, B. U. (2015). Kan læring planlegges?: Arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor: Skrevet mot LK06: Læreplan for kunnskapsløftet (7. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 7 og 8 (56 sider)]
Englund, T. (2004). John Dewey: Den pragmatiska utbildningsfilosofin. I K. Steinsholt, & L. Løvlie (Red.),Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne (s. 376-391). Oslo: Universitetsforl. [15 sider]
Fugelli, P. & Ingstad, B. (2014). Helse på norsk: God helse slik folk ser det (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 2 (22 sider)]
Goth, U.-G. S. (2014). Migrasjonshelse. I U.-G. S. Goth (Red.), Folkehelse i et norsk perspektiv (s. 91-117). Oslo: Gyldendal akademisk. [27 sider]
Haaland, G. & Nilsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: En grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon. [Kap. 10 (11 sider)]
Kolbjørnsen, E. O. (2006). Tilpasset opplæring og differensiering: Videregående skole . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon. [s. 5-71 (66 sider) NB: utgått fra forlaget, nærmere beskjed gis av faglærer]
Manger, T. (2013). Livet i skolen: Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, 1, Undervisning og læring (2. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 6, 7, 8, 9 og 10 (125 sider)]
Martinsen, E. W. (2011). Psykiske lidelser som folkehelseutfordring. I N. C. Øverby, M. K. Torstveit, R. Høigaard, & G. Stene-Larsen (Red.), Folkehelsearbeid (s. 112-120). Kristiansand: Høyskoleforl. [8 sider]
Myhre, R. (1996). Grunnlinjer i pedagogikkens historie (2. utg.). [Oslo]: Ad notam Gyldendal. [Kap. 1, 4, 7, 9, 10 og 11 (77 sider) Finnes også elektronisk: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009070600013]
Myskja, A. (2008). På vei mot en integrert medisin: En innføring i komplementær og alternativ behandling . Bergen: Fagbokforl. [Kap. 2 (15 sider)]
Mæland, J. G. (2010). Forebyggende helsearbeid: Folkehelsearbeid i teori og praksis (3. utg.). Oslo: Universitetsforl. [Kap. 1-17 (199 sider)]
Norvoll, R. (2013). Framtidige utfordringer for det psykiske helsefeltet og den samfunnsvitenskapelige forskningen. I R. Norvoll (Red.), Samfunn og psykisk helse: Samfunnsvitenskapelige perspektiver (s. 313-322). Oslo: Gyldendal akademisk. [10 sider]
Norvoll, R. (2013). Samfunnsvitenskapelige perspektiver på psykisk helse og psykiske helsetjenester. I R. Norvoll (Red.), Samfunn og psykisk helse: Samfunnsvitenskapelige perspektiver (s. 38-72). Oslo: Gyldendal akademisk. [35 sider]
Offergaard, T.-L. (2011). Bærekraftig utvikling og folkehelsearbeid (2. utg.). Lillestrøm: Høgskolen i Akershus. [Kap. 8 (15 sider)]
Sletteland, N. (2014). Helsekommunikasjon og digitale medier . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 2 (19 sider)]
Sylte, A. L. & Keeping, D. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 6 (36 sider)]
Varvin, S. (2012). Indre og ytre eksil. I S. Gilbert, E. Stänicke, & F. Engelstad (Red.), Psyke, kultur og samfunn: Perspektiver på indre og ytre virkelighet (s. 55-70). Oslo: Abstrakt forl. [16 sider]
Vetlesen, A. J. (2012). Transport og transformasjon av psykisk smerte. I S. Gilbert, E. Stänicke, & F. Engelstad (Red.), Psyke, kultur og samfunn: Perspektiver på indre og ytre virkelighet (s. 217-228). Oslo: Abstrakt forl. [12 sider]
Til sammen: 759 siderAktuelle artikler på norsk og engelsk, tilsvarende ca 100 siderSelvvalgt litteratur, tilsvarende ca. 150 sider.
(Pensumliste ajour: 30.06.2016 Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil)