Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD1200 Ungdom, oppvekst og livsløp Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Youth, adolescence and life cycle phases
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og samfunnsnivå
- har inngående kunnskap om fagdidaktisk, pedagogisk og annen relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring
- kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning, analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og metoder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og til å reflektere over og begrunne ulike sider ved denne
- kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med relevans for begynneropplæring og videreutvikle egen kompetanse, justere egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor begynneropplæring i grunnopplæringen
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Forkunnskapskrav
Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnene krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/-10 % for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
- Studenter skal gjennomføre minst to dagers observasjon på småskoletrinnet, fortrinnsvis i første klasse. Observasjonen skal gjennomføres på bakgrunn av en godkjent problemstilling (nærmere retningslinjer gis ved semesterstart). Studenter som gjennomfører totalt 10 dagers praksis første året på masterstudiet, kan gjøre observasjonen i forbindelse med denne praksisen.
- Etter gjennomført observasjon leveres et individuelt skriftlig notat på 1000 ord +/- 10 %. Notatet er en sammenfatning av resultater som skal presenteres og drøftes i et seminarinnlegg på ca. 15 minutter på høgskolen.
- Studentene skal gi hverandre muntlig respons på innleggene og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminaret, og både notat og seminarinnlegg må godkjennes.
Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
Innhold
Emnet omhandler endringer gjennom menneskets livsløp, med spesielt fokus på barn og unges utvikling og oppvekstsvilkår.
Temaer
- barn og unges oppvekstsvilkår
- utviklingspsykologi i et livsløpsperspektiv
- sosialisering
- ungdomskultur
- sosiale medier
- ungdom og psykisk helse
- barn og unges rettigheter
- læringsmiljø
- kartlegge ulike programmer knyttet til godt skolemiljø
- fysiske, psykiske og sosiale endringer i et livsløpsperspektiv
- den flerkulturelle skolen
- dokumentasjonsarbeid i skole og arbeidsliv
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen består av en individuell, muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksis
5 dager yrkesfaglig praksis.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig tverrfaglig oppgave i selvvalgt fordypningsområde innen eget primæryrke og profesjonsfag. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
- Individuell logg med digital dokumentasjon av arbeidsprosesser knyttet opp mot yrkesfaglig praksis. Omfang: 600 ord (+/- 10 %) + digital dokumentasjon.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:
- Begynneropplæring sett i av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
- Ulike pedagogiske tilnærminger i opplæringen på 1.-4.trinn
- Filosofiske perspektiver med relevans for barn og begynneropplæring
- Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
- Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
- Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
- En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis