EPN-V2

YLHOD1200 Youth, adolescence and life cycle phases Course description

Course name in Norwegian
Ungdom, oppvekst og livsløp
Study programme
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet omhandler barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn, og hvilken betydning disse kan få for opplæringen. Emnet omhandler også fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn og hvordan disse forholdene kan påvirke opplæringen
  • har kunnskap om ungdomskulturer i ulike sosiale og kulturelle sammenhenger
  • har kunnskap om ungdom og psykisk helse
  • har kunnskap om ungdom og digitale og sosiale media
  • har kunnskap om barns og unges rettigheter i et nasjonalt og i et internasjonalt perspektiv.
  • har kunnskap om fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om ungdoms psykiske helse, og kunne møte unge med ulike livsutfordringer og fremme psykisk helse i skolen
  • kan vurdere og tilrettelegge opplæring tilpasset ulike livsfaser

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over hva som er et godt læringsmiljø i skolen som fremmer god psykisk helse og forebygger mobbing
  • kan reflektere over hvordan bygge relasjoner til barn og unge og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan reflektere over hvordan en kan møte mennesker i alle livsfaser på en god måte, uavhengig av deres fysiske, psykiske og sosiale funksjonsevne

Content

Emnet omhandler endringer gjennom menneskets livsløp, med spesielt fokus på barn og unges utvikling og oppvekstsvilkår.

Temaer

  • barn og unges oppvekstsvilkår
  • utviklingspsykologi i et livsløpsperspektiv
  • sosialisering
  • ungdomskultur
  • sosiale medier
  • ungdom og psykisk helse
  • barn og unges rettigheter
  • læringsmiljø
  • kartlegge ulike programmer knyttet til godt skolemiljø
  • fysiske, psykiske og sosiale endringer i et livsløpsperspektiv
  • den flerkulturelle skolen
  • dokumentasjonsarbeid i skole og arbeidsliv

Teaching and learning methods

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, individuelt arbeid og gruppearbeid.

Praksis

5 dager yrkesfaglig praksis.

Course requirements

  • Individuell skriftlig tverrfaglig oppgave i selvvalgt fordypningsområde innen eget primæryrke og profesjonsfag. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %).
  • Individuell logg med digital dokumentasjon av arbeidsprosesser knyttet opp mot yrkesfaglig praksis. Omfang: 300 ord (+/- 10 %) + digital dokumentasjon.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.

Assessment

Individuell hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).

Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.

Ny og utsatt eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Pensumliste

Med forbehold om små endringer

Aagre, W. (2014). Ungdomskunnskap: Hverdagslivets kulturelle former (2. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 2 og 4 (82 sider)]

Aalen, I. (2013). Å vokse opp i sosiale medier. Bedre skole, (3), 11-16. [6 sider]

Berg, N. B. J. (2012). Føre var! Forebyggende psykisk helsearbeid i skolen . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-8 (125 sider)]

Daae-Qvale, I. (2009). Minoritetselever i videregående skole. I K. Eide (Red.), Over profesjonelle barrierer: Et minoritetsperspektiv i psykososialt arbeid med barn og unge (s. 101-126). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 5 (25 sider)]

Flaten, K. & Sollesnes, T. (2016). Oppvekst og miljø: Barn og unges utvikling . Oslo: Cappelen Damm akademisk [158 sider]

Frønes, I. & Brusdal, R. (2016). Livsløp, generasjoner og sosial endring. I I. Frønes, & L. Kjølsrød (Red.), Det Norske samfunn (6. utg., s. 393-413). Oslo: Gyldendal akademisk. [Avvente med denne?]

Glasdam, S., Appel Esbensen, B., Andersen-Ranberg, K. & Dansk, S. (2009). Gerontologi: Livet som ældre i det moderne samfund . København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck ; Dansk sygeplejeråd. [s. 31-59, 123-147 (52 sider)]

Hiim, H. (2013). Praksisbasert yrkesutdanning: Hvordan utvikle relevant yrkesutdanning for elever og arbeidsliv? Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3, 5, 6, 7 og 8 (129 sider)]

Holm, M. S. & Husebø, S. (2015). En verdig alderdom: Omsorg ved livets slutt . Bergen: Fagbokforl. [Kap. 1, 4, 6, 21-24 (68 sider)]

Høihilder, E. K. & Lingås, L. G. (2014). Pedagogikk 8.-13. trinn: Profesjonsutdanning av lærere . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 6, 10-12 (55 sider)]

Manger, T. (2013). Livet i skolen: Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap 1: Undervisning og læring (2. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 5-10 (205 sider)]

Nicolaysen, G., Holck, P. & Berg, A. (2014). Kroppens funksjon og oppbygning . Oslo: Gyldendal. [s. 50-52, 271-274, 280-281 (7 sider)]

Nordbotten, G. L. M. N. (2014). Barns fysiske utvikling: Hvordan stimulere barns fysiske utvikling (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk. [150 sider]

Staksrud, E. (2012). Digitale borgere. I K. Morvik (Red.), Å vokse opp (s. 88-90). Oslo: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Westrheim, K. (2013). Den flerkulturelle skolen. I R. J. Krumsvik, & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi (s. 383-415). Bergen: Fagbokforl.[32 sider]

Emnet omfatter mellom 900-1050 sider (938 sider er angitt i pensum)

Selvvalgt litteratur tilsvarende ca. 150 sider

Anbefalt litteratur

Erikson, E. H. & Krogh, K. V. (2000). Barndommen og samfunnet (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Gulbrandsen, L. M. (2017). Oppvekst og psykologisk utvikling (2. utg.). Oslo: Universitetsforl.[Kap. 1, 2, 5 og 7]

Høstmælingen, N. (2017). Internasjonale menneskerettigheter (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.

Lillejord, S., Nordahl, T. & Manger, T. (2013). Livet i skolen: Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap 2: Lærerprofesjonalitet (2. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 2, 3 og 4]

Thuen, H. (2012). Fra lydighetsbarn til forhandlingsbarn - foreldrenes utfordringer. I K. Morvik (Red.), Å vokse opp (s. 37-40). Oslo: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Barnekonvensjonen vil også være sentral [Regnes ikke som pensum, men et dokument studenten må kjenne til]https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bfd/bro/2004/0004/ddd/pdfv/178931-fns_barnekonvensjon.pdf

(Pensumliste ajour: 18.12.2017 Gjennomgått av Biblioteket, Kjeller (sju). APA-stil)