Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD1100 Communication, interaction and the teacher as a leader Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon og samhandling og læreren som leder
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Required preliminary courses
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 3 assignments
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innenfor helse- og oppvekstyrkene
- har kunnskap om hvordan kommunikasjon kan bidra til å skape tillit og gode relasjoner i yrkesutøvelsen og i opplæring
- har kunnskap om omsorgsbegrepet og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper i de forskjellige helse- og oppvekstyrkene
- har kunnskap om ulike konfliktløsningsstrategier
- har kunnskap om ulike kulturer og livssyn og hvordan dette påvirker kommunikasjon og samhandling
- har kunnskap om kommunikasjonens betydning for læreren som leder
- har kunnskap om gruppepsykologi
Ferdigheter
Studenten:
- kan kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper, elever og samarbeidspartnere
- kan praktisere klasseledelse og utarbeide en yrkesdidaktisk tverrfaglig periodeplan
- kan identifisere muligheter og utfordringer i det flerkulturelle samfunn
- kan anvende ulike undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere ulike kommunikasjon- og samhandlingsmønstre i skolen og innenfor helse- og oppvekstyrkene
- kan bidra til å skape et godt skole- og arbeidsmiljø som fremmer trivsel og god psykisk helse
- kan gjenkjenne og håndtere krise- og sorgreaksjoner
- kan samarbeide med kollegaer og andre aktuelle samarbeidspartnere
- kan tilrettelegge for gode læringsprosesser i kommunikasjon og samhandling
Content
Emnet omhandler innholdet i og betydningen av god kommunikasjon og samhandling innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene og for læreren som leder i skolen.
Temaer
- ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre innenfor helse- og oppvekstyrkene
- omsorgsbegrepet og utøvelse av omsorg innenfor helse- og oppvekstyrkene og overfor den enkelte bruker.
- konfliktløsningsstrategier
- ulike kulturer og livssyn
- interkulturell kommunikasjon
- klasseledelse
- gruppepsykologi
- samarbeid i skole og arbeidsliv
Teaching and learning methods
All.
Course requirements
Assessment
Two internal examiners. External examiners are used regularly.
Permitted exam materials and equipment
Javaprogramming.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.