EPN

YLHOD1100 Kommunikasjon og samhandling og læreren som leder Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication, interaction and the teacher as a leader
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, deltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler kommunikasjon og samhandling med ulike brukergrupper og samarbeidende instanser innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene. I tillegg omhandler emnet læreren som leder, med spesielt fokus på kommunikasjon og samhandling med elever, foresatte og ulike samarbeidspartnere som har ansvar for elevenes totale opplæring.

Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 3 studiepoeng  breddefag, 7 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav til yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om hvordan kommunikasjon kan bidra til å skape tillit og gode relasjoner i yrkesutøvelsen og i opplæring
  • har kunnskap om omsorgsbegrepet og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper i de forskjellige helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om ulike konfliktløsningsstrategier
  • har kunnskap om ulike kulturer og livssyn og hvordan dette påvirker kommunikasjon og samhandling
  • har kunnskap om kommunikasjonens betydning for læreren som leder
  • har kunnskap om gruppepsykologi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper, elever og samarbeidspartnere
  • kan praktisere klasseledelse og utarbeide en yrkesdidaktisk tverrfaglig periodeplan
  • kan identifisere muligheter og utfordringer i det flerkulturelle samfunn
  • kan anvende ulike undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere ulike kommunikasjon- og samhandlingsmønstre i skolen og innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • kan bidra til å skape et godt skole- og arbeidsmiljø som fremmer trivsel og god psykisk helse
  • kan gjenkjenne og håndtere krise- og sorgreaksjoner
  • kan samarbeide med kollegaer og andre aktuelle samarbeidspartnere
  • kan tilrettelegge for gode læringsprosesser i kommunikasjon og samhandling

Innhold

Emnet omhandler innholdet i og betydningen av god kommunikasjon og samhandling innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene og for læreren som leder i skolen. 

Temaer

  • ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • omsorgsbegrepet og utøvelse av omsorg innenfor helse- og oppvekstyrkene og overfor den enkelte bruker.
  • konfliktløsningsstrategier
  • ulike kulturer og livssyn
  • interkulturell kommunikasjon
  • klasseledelse
  • gruppepsykologi
  • samarbeid i skole og arbeidsliv

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, gruppearbeid, praktiske øvelser og rollespill.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksis

  • praksisperiode 1, pedagogisk praksis, 20 dager
  • 5 dager yrkesfaglig praksis

Arbeidskrav

  • Skriftlig gruppeoppgave om ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre i helse- og oppvekstfaglige yrker. Knyttet til yrkespraksis. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
  • Individuell muntlig refleksjonsoppgave knyttet til pedagogisk praksis hvor kommunikasjon, samhandling og gruppeprosess inngår, inntil 10 minutter.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Ny og utsatt eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.