EPN-V2

YLHOD1100 Communication, interaction and the teacher as a leader Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon og samhandling og læreren som leder
Study programme
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Required preliminary courses

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 3 assignments

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om hvordan kommunikasjon kan bidra til å skape tillit og gode relasjoner i yrkesutøvelsen og i opplæring
  • har kunnskap om omsorgsbegrepet og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper i de forskjellige helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om ulike konfliktløsningsstrategier
  • har kunnskap om ulike kulturer og livssyn og hvordan dette påvirker kommunikasjon og samhandling
  • har kunnskap om kommunikasjonens betydning for læreren som leder
  • har kunnskap om gruppepsykologi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper, elever og samarbeidspartnere
  • kan praktisere klasseledelse og utarbeide en yrkesdidaktisk tverrfaglig periodeplan
  • kan identifisere muligheter og utfordringer i det flerkulturelle samfunn
  • kan anvende ulike undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere ulike kommunikasjon- og samhandlingsmønstre i skolen og innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • kan bidra til å skape et godt skole- og arbeidsmiljø som fremmer trivsel og god psykisk helse
  • kan gjenkjenne og håndtere krise- og sorgreaksjoner
  • kan samarbeide med kollegaer og andre aktuelle samarbeidspartnere
  • kan tilrettelegge for gode læringsprosesser i kommunikasjon og samhandling

Content

Emnet omhandler innholdet i og betydningen av god kommunikasjon og samhandling innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene og for læreren som leder i skolen.

Temaer

  • ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • omsorgsbegrepet og utøvelse av omsorg innenfor helse- og oppvekstyrkene og overfor den enkelte bruker.
  • konfliktløsningsstrategier
  • ulike kulturer og livssyn
  • interkulturell kommunikasjon
  • klasseledelse
  • gruppepsykologi
  • samarbeid i skole og arbeidsliv

Teaching and learning methods

All.

Course requirements

Assessment

Two internal examiners. External examiners are used regularly.

Permitted exam materials and equipment

Javaprogramming.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.