Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD1100 Kommunikasjon og samhandling og læreren som leder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Communication, interaction and the teacher as a leader
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om karakteristika ved strålingstyper som anvendes i medisinsk diagnostikk og behandling
- kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl-, celle- og organnivå
- kan gjøre rede for faktorer som innvirker på cellers strålefølsomhet
- har spesiell kunnskap om genetiske variasjoners innvirkning på strålefølsomhet
- har inngående kunnskap om hovedprinsipper for doseoptimalisering og optimalisering av strålebruken
- har inngående kunnskap om prinsipper for nyere strålingsbaserte teknologier, deres medisinske anvendelsespotensiale og potensielle konsekvenser for strålevern
- har bred innsikt i strålevernspolitikk på nasjonalt og internasjonalt nivå samt nasjonale retningslinjer for strålevern i forhold til utregning av risiko
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere hvordan medisinsk strålebruk influeres av teknologiske, medisinske, sosiokulturelle og politiske forhold
- anvende retningslinjer for bruk av stråling og forklare deres kunnskapsmessige og normative fundament
- drøfte etiske utfordringer relatert til medisinsk strålebruk på individ- og samfunnsnivå, herunder risikovurdering og -formidling
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere samfunnets utfordringer forbundet med bruk av ny teknologi
-
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.
-
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Tilstedeværelse på tre seminarer.
- Presentasjon av tre seminaroppgaver, individuelt eller i gruppe på minimum to og maksimum tre studenter.
-
Innhold
Emnet omhandler innholdet i og betydningen av god kommunikasjon og samhandling innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene og for læreren som leder i skolen.
Temaer
- ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre innenfor helse- og oppvekstyrkene
- omsorgsbegrepet og utøvelse av omsorg innenfor helse- og oppvekstyrkene og overfor den enkelte bruker.
- konfliktløsningsstrategier
- ulike kulturer og livssyn
- interkulturell kommunikasjon
- klasseledelse
- gruppepsykologi
- samarbeid i skole og arbeidsliv
-
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
-
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
-
Hjelpemidler ved eksamen
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.