EPN-V2

YLHOD1100 Kommunikasjon og samhandling og læreren som leder Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication, interaction and the teacher as a leader
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om karakteristika ved strålingstyper som anvendes i medisinsk diagnostikk og behandling
    • kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl-, celle- og organnivå
    • kan gjøre rede for faktorer som innvirker på cellers strålefølsomhet
    • har spesiell kunnskap om genetiske variasjoners innvirkning på strålefølsomhet
    • har inngående kunnskap om hovedprinsipper for doseoptimalisering og optimalisering av strålebruken
    • har inngående kunnskap om prinsipper for nyere strålingsbaserte teknologier, deres medisinske anvendelsespotensiale og potensielle konsekvenser for strålevern
    • har bred innsikt i strålevernspolitikk på nasjonalt og internasjonalt nivå samt nasjonale retningslinjer for strålevern i forhold til utregning av risiko

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere hvordan medisinsk strålebruk influeres av teknologiske, medisinske, sosiokulturelle og politiske forhold
    • anvende retningslinjer for bruk av stråling og forklare deres kunnskapsmessige og normative fundament
    • drøfte etiske utfordringer relatert til medisinsk strålebruk på individ- og samfunnsnivå, herunder risikovurdering og -formidling

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • identifisere samfunnets utfordringer forbundet med bruk av ny teknologi
  • Forkunnskapskrav

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

  • Læringsutbytte

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Tilstedeværelse på tre seminarer.
    • Presentasjon av tre seminaroppgaver, individuelt eller i gruppe på minimum to og maksimum tre studenter.
  • Innhold

    Emnet omhandler innholdet i og betydningen av god kommunikasjon og samhandling innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene og for læreren som leder i skolen.

    Temaer

    • ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre innenfor helse- og oppvekstyrkene
    • omsorgsbegrepet og utøvelse av omsorg innenfor helse- og oppvekstyrkene og overfor den enkelte bruker.
    • konfliktløsningsstrategier
    • ulike kulturer og livssyn
    • interkulturell kommunikasjon
    • klasseledelse
    • gruppepsykologi
    • samarbeid i skole og arbeidsliv
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen.

  • Vurdering og eksamen

    Gradert skala A-F.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.