EPN-V2

YLDH3000 Tilpasset opplæring i ungdomstrinnet - ungdomskultur, Kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Adapted Education at Lower Secondary Level: Youth Culture, Arts and Crafts
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Enkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler ungdomskultur, karriereveiledning og å utvikle kompetanse innenfor kunst- og håndverk og andre relevante fag for å lede opplæring på ungdomstrinnet (8 - 10 trinn) i grunnskolen.;

Emnet består av 15 studiepoeng og er fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng;yrkesfag (bredde/dybde)

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

;

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om pedagogisk persepsjon og selvoppfatning knyttet til ungdomskultur
  • har kunnskap om ungdomskultur og flerkultur
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplanene for 8.-10. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre opplæring på ungdomstrinnet (Kunst og håndverk og andre relevante fag)
  • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i Kunst og håndverk, utdanningsvalg og ulike arbeidslivsfag
  • kan legge til rette for samarbeid mellom skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv

Innhold

This course is an introduction to Strategic HRM (Human Resource Management). HRM is critical for the survival of all types of organizations. Strategic HRM includes all activities concerning managing people and work within a company. Good leadership of human resources promotes effectiveness and profits organizations. This course introduces basic theories relevant for HRM, specifically focusing on core activities such as recruitment, performance management, human resource development and the employee-organization relationship. This course also introduces evaluation tools and methods used within the HR field. Strategic HRM will both be discussed and analyzed on an international and national level, with specific issues such as international recruitment and diversity management at the fore.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.

Praksis;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

  • 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Oppdatert individuell plan for studiet med kartleggingsskjema for valg av fokus på yrkesfaglig dybde eller bredde i tredje studieår. Valg av dybde eller bredde er bindene for studenten fordi valg av det ene i ett emne får konsekvenser for valg i de to andre emnene.
  • Individuelt framlegg, og erfaringsdeling fra pedagogisk praksis for klassen.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. programplanens kapittel om arbeidskrav).

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.

  • Refleksjoner over innholdet i emnet og fra pedagogisk praksis knyttet til ungdomskultur og skolens plass i samfunnet. Omfang ca. 1500 ord + bilder, illustrasjoner, vedlegg.

;

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved ;OsloMet -;storbyuniversitetet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til Bestått / ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.