EPN-V2

YLDH2200 Innovasjon og yrkenes utvikling i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational Innovation and Development from National and International Perspectives
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Enkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design, håndverk og medieproduksjon.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
  • har bred kunnskap om arbeidslivet, yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
  • har kunnskap om innovasjon, utviklings- og endringsbehov i yrkesfagene
  • har kunnskap om vurdering

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre yrkesfaglig utviklingsarbeid
  • kan vurdere kvalitet på faglig arbeid
  • kan formulere vurderingskriterier knyttet til læringsmål
  • kan anvende ulike vurderingsverktøy
  • kan gjennomføre og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere yrkesutøvelse i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring
  • kan vise innovativ kompetanse innen yrkesutøvelsen i eget fagområde i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
  • kan legge til rette for og lede opplæring som fremmer yrkesidentitet og yrkesstolthet

Innhold

  • Innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene, yrkesutøvelsene og yrkesopplæring.
  • Utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt.
  • Yrkeskultur, yrkeshistorie, mesterlære og skolehistorie.
  • Vurdering for, som og av læring.
  • Planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid i eget fagområde.
  • Yrkeskunnskap, yrkesetikk og prinsipper for fagopplæringen.
  • Yrkesfagenes trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.

Arbeids- og undervisningsformer

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, gruppeveiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

Praksis

  • Fem dager i pedagogisk praksis, 2. periode, del 3 (jf. praksisguide for pedagogisk praksis).
  • Ti dager yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Individuelle arbeidslogger fra ti dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon. En logg per yrke. Omfang: Ca. 800 ord per logg + bilder, illustrasjoner og så videre.
  • Individuell arbeidslogg fra fem dager pedagogisk praksis. Omfang: Ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner og så videre.

Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i gruppe.

  • Eksamen består av et praktisk utviklingsprosjekt (planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon), som gjennomføres i grupper på to til fem studenter. Valgfri dokumentasjon (skriftlig og/eller visuell) og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang utviklingsprosjekt hvis skriftlig prosjektdokumentasjon: Ca. 4000 ord + bilder, film, illustrasjoner og så videre. Omfang individuelt refleksjonsnotat ca. 1500 ord. Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknad skal godkjennes av faglærer og studieleder.

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det benyttes en intern sensor og en ekstern sensor.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Pensumliste

Dobson, S., Eggen, A. B. & Smith, K. (2009). Vurdering, prinsipper og praksis - nye perspektiver på elev- og læringsvurdering, Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 5-307.

Haaland, G. & Nielsen, S. E. (2013) Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 133-217.

Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket . Oslo: Kunnskapsdepartementet.

Nilsen, S. E. & Sund, G. H. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 133-217.

Postholm, M. B., & Moen, T. (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: metodebok for lærere, studenter og forskere . Oslo: Universitetsforlaget, s. 5-103.

Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk- profesjonsretting / yrkesretting av pedagogikk og didaktikk . Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 235-256.

Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 400 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 800 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.