Programplaner og emneplaner - Student
YLDH2200 Innovasjon og yrkenes utvikling i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational Innovation and Development from National and International Perspectives
- Studieprogram
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjonEnkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design, håndverk og medieproduksjon.
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
- har bred kunnskap om arbeidslivet, yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
- har kunnskap om innovasjon, utviklings- og endringsbehov i yrkesfagene
- har kunnskap om vurdering
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre yrkesfaglig utviklingsarbeid
- kan vurdere kvalitet på faglig arbeid
- kan formulere vurderingskriterier knyttet til læringsmål
- kan anvende ulike vurderingsverktøy
- kan gjennomføre og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere yrkesutøvelse i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring
- kan vise innovativ kompetanse innen yrkesutøvelsen i eget fagområde i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
- kan legge til rette for og lede opplæring som fremmer yrkesidentitet og yrkesstolthet
Innhold
- Innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene, yrkesutøvelsene og yrkesopplæring.
- Utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt.
- Yrkeskultur, yrkeshistorie, mesterlære og skolehistorie.
- Vurdering for, som og av læring.
- Planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid i eget fagområde.
- Yrkeskunnskap, yrkesetikk og prinsipper for fagopplæringen.
- Yrkesfagenes trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
Arbeids- og undervisningsformer
Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, gruppeveiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.
Praksis
- Fem dager i pedagogisk praksis, 2. periode, del 3 (jf. praksisguide for pedagogisk praksis).
- Ti dager yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Individuelle arbeidslogger fra ti dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon. En logg per yrke. Omfang: Ca. 800 ord per logg + bilder, illustrasjoner og så videre.
- Individuell arbeidslogg fra fem dager pedagogisk praksis. Omfang: Ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner og så videre.
Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe.
- Eksamen består av et praktisk utviklingsprosjekt (planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon), som gjennomføres i grupper på to til fem studenter. Valgfri dokumentasjon (skriftlig og/eller visuell) og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang utviklingsprosjekt hvis skriftlig prosjektdokumentasjon: Ca. 4000 ord + bilder, film, illustrasjoner og så videre. Omfang individuelt refleksjonsnotat ca. 1500 ord. Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknad skal godkjennes av faglærer og studieleder.
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det benyttes en intern sensor og en ekstern sensor.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Pensumliste
Dobson, S., Eggen, A. B. & Smith, K. (2009). Vurdering, prinsipper og praksis - nye perspektiver på elev- og læringsvurdering, Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 5-307.
Haaland, G. & Nielsen, S. E. (2013) Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 133-217.
Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket . Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Nilsen, S. E. & Sund, G. H. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 133-217.
Postholm, M. B., & Moen, T. (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: metodebok for lærere, studenter og forskere . Oslo: Universitetsforlaget, s. 5-103.
Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk- profesjonsretting / yrkesretting av pedagogikk og didaktikk . Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 235-256.
Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 400 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 800 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.