EPN-V2

YLDH2100 Yrkesretting, tilpasset opplæring og karriereveiledning Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocationalisation, Adapted Education and Career Guidance
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Enkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om yrkesretting av programfag/fellesfag og ledelse av læringsprosesser med utgangspunkt i elevens læreforutsetninger og elevens, bransjens og samfunnets kompetansebehov. Dette innebærer også karriereveiledning og utvikling av lærerens kommunikasjons-, samhandlings- og relasjonskompetanse for å kunne utvikle en god, lærings- og skolekultur som bidrar til et godt læringsmiljø.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kommunikasjon, samhandlingsprosesser og relasjonsbygging
  • har kunnskap om elevens ståsted, hva som påvirker elevens personlighet, atferd og læring
  • har kunnskap om betydningen av motivasjon for elevens læring
  • har kunnskap om konflikthåndtering
  • har kunnskap om læringskultur og læringsmiljø
  • har kunnskap om profesjonskunnskapens betydning for læring
  • har kunnskap om betydningen av yrkesrettet og tilpasset opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i forhold til ulike yrkesfag i eget utdanningsprogram
  • kan tilrettelegge for og lede tilpasset opplæring ut fra elevens læreforutsetninger og yrkesinteresser
  • kan veilede elever til å ta bevisste karrierevalg
  • kan motivere til elevens læring
  • kan utvikle et godt læringsmiljø og forebygge konflikter samt konflikthåndtering
  • kan kommunisere og samhandle med elever, kollegaer, skolens ledelse, bransjen og bidra til nettverksbygging i samfunnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte og håndtere yrkesestetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
  • kan legge til rette for utvikling av elevers kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • kan analysere og vurdere behovet for, og utvikle en god læringskultur som skaper et godt læringsmiljø
  • kan lede læringsprosesser som utvikler et godt læringsmiljø gjennom forebygging av konflikter, samt konflikthåndtering
  • kan reflektere og vurdere eget kunnskapssyn og egen yrkesfaglig kompetanse
  • kan legge til rette for opplæringsprosesser og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
  • kan analysere yrkesutøvelse i ulike yrker i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring
  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner

Innhold

  • Yrkesretting og yrkesdifferensiering.
  • Læreplananalyse (Vg1).
  • Karriereveiledning og veiledning.
  • Vurdering.
  • Skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag.
  • Profesjonskunnskap (for lærerprofesjonen).
  • Undervisnings- og læringsteorier.
  • Ulike lærings-/kunnskapssyn.
  • Klasseledelse.
  • Kommunikasjon, samhandlings og nettverksrelasjoner.
  • Konfliktforståelse og - håndtering.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning / dialogbasert undervisning, rollespill, seminar, veiledning, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling.

Praksis

15 dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 2 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene og pedagogisk praksis, og arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).

Vurdering og eksamen

Praktisk eksamen, individuell eller i gruppe.

  • Planlegging og gjennomføring av en reel undervisningssituasjon (ca. 45 minutter på praksisskole eller HiOA) individuelt eller i små grupper (én til tre studenter), med individuell egenvurdering og begrunnelse som skrives umiddelbart etter gjennomføring på praksisskolen. Omfang maksimalt 1000 ord, 120 min.

Eksamen vurderes til Bestått/ ikke bestått.

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Pensumliste

Hartviksen, M., & Kversøy, K. S. (2008). Samarbeid og konflikt: to sider av samme sak: SØT-modellen . Bergen: Fagbokforl., s. 82-160.

Hattie, J. (2013). Synlig læring for lærere , Oslo, Cappelen Dam Akademisk, s. 5-150.

Imsen, G. (2014). Elevens verden: innføring i pedagogisk psykologi (4 ed.). Oslo: Universitetsforlaget, s. 15-337

Imsen, G. (2016). Lærerens verden: innføring i generell didaktikk (4 ed.). Oslo: Universitetsforlaget, s. 59-375.

Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket . Oslo: Kunnskapsdepartementet.

Haaland, G. & Nielsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon (hele boka brukes etter behov, på pensum også i tidligere emner).

Nordahl, T. (2012). Klasseledelse . Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 5-61.

Skagen, K. (2004). I veiledningens landskap - innføring i veiledning og rådgivning , Oslo: Høgskoleforlaget, s. 5-174.

Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk- profesjonsretting / yrkesretting av pedagogikk og didaktikk . Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 18-29, s. 140-292.

Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 1000 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 200 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.