EPN-V2

YLDH2000 Visuell kommunikasjon og entreprenørskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Visual Communication and Entrepreneurship
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Enkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler entreprenørskap, praktisk arbeid i å videreutvikle og dokumentere egen arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Visuell dokumentasjon innen design og håndverk/medieproduksjon. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, og ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Emnet kan tilrettelegges på engelsk, og kan tas i forbindelse med studentutveksling til et annet land.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om entreprenøriell læring
  • har kunnskap om produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt
  • har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om miljøkonsekvenser for fag/yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om visuell dokumentasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt knyttet til entreprenøriell læring
  • kan anvende visuell kommunikasjon i dokumentasjonsprosessen
  • kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i utdanningsprogrammene, som grunnlag for yrkesrelevant opplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve, analysere og vurdere entreprenøriell læring
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeidsliv, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • kan utføre arbeidet som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier

Innhold

  • Innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene og yrkesutøvelsen i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
  • Entreprenørskap, entreprenøriell læring, nytenking og innovasjon.
  • Visuell kommunikasjon.
  • Produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt.
  • Kvalitetssikring.

Arbeids- og undervisningsformer

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

Praksis

  • 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).
  • Fem dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 1 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Oppdatert individuell plan for studiet.
  • Individuell logg fra fem dager pedagogisk praksis (observasjon). Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner, etc.
  • Visualisering av arbeidsprosess og gjennomføring av et praktisk arbeid som presenteres for klassen (ca. 15 - 20 minutter pr. student).
  • Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon ( yrkesfaglig bredde ). En logg prer yrke. Omfang:Ca. 800 ord per logg + bilder vedlegg, med mer.

Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8).

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen.

  • Eksamen består av dokumentasjon av arbeidsprosess og resultat med refleksjon over egen læring.Omfang: Ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Pensumliste

Haaland, G. & Nielsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 119-132.

Kunnskapsdepartementet (2004). Se mulighetene og gjør noe med dem! Strategi for entreprenørskap i utdanningen 2004 - 2008 . Oslo: Kunnskapsdepartementet, s. 3-24.

Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket . Oslo: Kunnskapsdepartementet.

Nilsen, S. E. & Sund, G. H. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 119-132.

Peterson, M. & Westerlund, C. (2009). Slik tennes ildsjeler- en introduksjon til entreprenøriell læring . Uddevalla: Me University AB, s. 5-120.

Postholm, M. B. & Moen, T. (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: metodebok for lærere, studenter og forskere . Oslo: Universitetsforl., s. 5-103.

Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk- profesjonsretting / yrkesretting av pedagogikk og didaktikk . Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 109-113.

Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 250 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 950 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.