Programplaner og emneplaner - Student
YLDH1200 Quality Assessment of Vocational Work Course description
- Course name in Norwegian
- Vurdering av kvalitet i faglig arbeid
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse på obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig innlevering, omfang, 1000 ord +/-10%. Formålet er å få begynnende erfaring med akademisk skriving og oppøve kunnskap innen emnet.
- Muntlig presentasjon i gruppe, omfang 15-20 minutter. Presentasjonen skal synliggjøre og drøfte profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer. Forarbeid: Individuelt skriv, omfang 300 -500 ord, som deles med gruppen. Skrivet danner grunnlag for den muntlige presentasjonen. Formålet er utvikling av profesjonelt skjønn, ferdigheter i samarbeid og muntlig presentasjonsevne.
Obligatoriske aktiviteter Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger
- Deltakelse i seminar med tema Barn i vanskelige livssituasjoner (BIV) del 1
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden
Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.
Required preliminary courses
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, varighet fem timer.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Learning outcomes
Ingen tillatte hjelpemiddel.
Content
- Helse, miljø og sikkerhet i eget fagområde.
- Analyse av kompetansebehov, yrkesprosesser og kvalifikasjonskrav.
- Kvalitetssikring.
- Prosjektarbeid.
- Gruppepsykologi.
- Prosessdokumentasjon.
- Vurdering av egen læring knyttet til faglig utvikling.
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Course requirements
Vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe.
- Eksamen består av skriftlig rapport ( Omfang: Ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder, vedlegg med mer), framlegg som gjennomføres i gruppe på to til fem studenter (ca. 20 til 30 minutter per gruppe), og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring ( Omfang: Ca. 500 ord + illustrasjoner, bilder, vedlegg med mer). Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder.
Eksamen vurderes til Bestått/ ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.
Pensumliste
Haaland, G., Nilsen, S. E. & Pedlex norsk, s. (2013). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: En grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.[s. 133 - 217]
Hartviksen, M. & Kversøy, K. S. (2008). Samarbeid og konflikt: To sider av samme sak: SØT-modellen . Bergen: Fagbokforlaget.[s. 161 - 211]
Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.[s. 235 - 292]
Utdanningsdirektoratet. (2006). Kunnskapsløftet. Læreplanverket for Kunnskapsløftet i grunnskolen og i videregående opplæring danner fundamentet for opplæringen i skole og bedrift. Hentet frahttp://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/
Utdanningsdirektoratet. (2014). Vurdering for læring. Hentet fra http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/
Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 100 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 1100 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.