Programplaner og emneplaner - Student
YLDH1000 Analyse av yrkesutøvelse, produksjon og prosessdokumentasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Analysis of Vocational Practice, Production and Process Documentation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjonEnkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
- Omfang
- 25.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler analyse av yrkene i eget utdanningsprogram; fellestrekk og særtrekk i design-, håndverks-, og medieproduksjonsyrkene, yrkeskompetanse, produksjon- og prosessdokumentasjon i yrkesfaglig dybde og bredde. Læreplananalyse, observasjon og kartlegging av læreforutsetninger i pedagogisk praksis.
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om kompetanse i de ulike yrkene i yrkesområdene
- har kunnskap om å analysere utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor sitt fagområde, relatert til bredde- og dybdekompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen design-, håndverks- og medieproduksjonsfag
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke læreplanene
Kan analysere læreplanene:
- Kan kartlegge elevenes læreforutsetninger.
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i yrkene
- kan bruke samarbeidslæring og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
Innhold
- Individuell studieplan for hele studiet.
- Analyse av yrkeskvalifikasjoner og kartlegging av egen kompetanse.
- Særtrekk og fellestrekk mellom design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene.
- Etablering av nettverk i skole og arbeidsliv.
- Dokumentasjon og kvalitetssikring.
- Produksjon utover eget fagbrevnivå (fordypning).
- Pedagogisk observasjon.
- Styringsdokumenter og læreplananalyse.
- Yrkeslogg og refleksjonslogg.
- IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgave.
Arbeids- og undervisningsformer
Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning og yrkesdidaktikk.
Praksis
- 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell plan for studiet med utvidet CV.Individuell skriftlig oppgave: Analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: Ca. 1000 til 2000 ord + bilder og illustrasjoner som legges fram for klassen (ca. 5 til 15 minutter)Skriftlig gruppeoppgave: Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 design og håndverk/medieproduksjon knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende. Omfang: Ca. 1000 til 2000 ord + bilder og illustrasjonerIndividuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglige praksis, med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Det skrives en logg per yrke. Omfang: Ca. 800 ord per logg + bilder/film med merDet kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).
Vurdering og eksamen
Individuell praktisk eksamen
Eksamen består av å lage et praktisk produkt med prosessdokumentasjon i eget fagbrevområde, ( omfang:ca. 1000 til 2000 ord + bilder/film med mer), utstilling og muntlig presentasjon med refleksjon rundt egen læring, fellestrekk og særtrekk i minimum tre håndverksyrker (ca. 10 til 20 minutter per student).
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.
Pensumliste
Gordon, T., Burch, N., Seljelid, T. & Winje, T. (1999). Snakk med oss, lærer!: Trening i kommunikasjon og konfliktløsning (T.E.T. Teacher effectiveness training). Oslo: Grøndahl Dreyer.[s. 5-225] [Finnes også i elektronisk utgave: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007070300010]
Haaland, G., Nilsen, S. E. & Pedlex norsk, s. (2013). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: En grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.[s. 133 - 217]
Halland, G. (2005). Læreren som leder: Perspektiver og praksis for kontaktlærer og faglærer . Bergen: Fagbokforlaget.[s. 109 - 130]
Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 5 - 165]
Johnsen, B. (1999). "Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser?": Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (Læremidler for profesjonsutdanning 1/1999). Bekkestua: Høgskolen i Akershus. [Nytt opplag fra 2013 finnes også som E-bok: https://fagarkivet.hioa.no/jspui/handle/123456789/435]
Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.[s. 235 - 292]
Utdanningsdirektoratet. (2006). Kunnskapsløftet. Læreplanverket for Kunnskapsløftet i grunnskolen og i videregående opplæring danner fundamentet for opplæringen i skole og bedrift. Hentet frahttp://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/
Det er totalt 1500 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 500 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 1000 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.