EPN-V2

YLDH1000 Analyse av yrkesutøvelse, produksjon og prosessdokumentasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Analysis of Vocational Practice, Production and Process Documentation
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Enkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler analyse av yrkene i eget utdanningsprogram; fellestrekk og særtrekk i design-, håndverks-, og medieproduksjonsyrkene, yrkeskompetanse, produksjon- og prosessdokumentasjon i yrkesfaglig dybde og bredde. Læreplananalyse, observasjon og kartlegging av læreforutsetninger i pedagogisk praksis.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om kompetanse i de ulike yrkene i yrkesområdene
  • har kunnskap om å analysere utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor sitt fagområde, relatert til bredde- og dybdekompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen design-, håndverks- og medieproduksjonsfag
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og dokumentere yrkesfaglig arbeid
  • kan bruke IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver
  • kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene
  • kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke læreplanene

Kan analysere læreplanene:

  • Kan kartlegge elevenes læreforutsetninger.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
  • kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i yrkene
  • kan bruke samarbeidslæring og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier

Innhold

  • Individuell studieplan for hele studiet.
  • Analyse av yrkeskvalifikasjoner og kartlegging av egen kompetanse.
  • Særtrekk og fellestrekk mellom design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene.
  • Etablering av nettverk i skole og arbeidsliv.
  • Dokumentasjon og kvalitetssikring.
  • Produksjon utover eget fagbrevnivå (fordypning).
  • Pedagogisk observasjon.
  • Styringsdokumenter og læreplananalyse.
  • Yrkeslogg og refleksjonslogg.
  • IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgave.

Arbeids- og undervisningsformer

Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning og yrkesdidaktikk.

Praksis

  • 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Individuell plan for studiet med utvidet CV.
  • Individuell skriftlig oppgave: Analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: Ca. 1000 til 2000 ord + bilder og illustrasjoner som legges fram for klassen (ca. 5 til 15 minutter)
  • Skriftlig gruppeoppgave: Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 design og håndverk/medieproduksjon knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende. Omfang: Ca. 1000 til 2000 ord + bilder og illustrasjoner
  • Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglige praksis, med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Det skrives en logg per yrke. Omfang: Ca. 800 ord per logg + bilder/film med mer

Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).

Vurdering og eksamen

Individuell praktisk eksamen

Eksamen består av å lage et praktisk produkt med prosessdokumentasjon i eget fagbrevområde, ( omfang:ca. 1000 til 2000 ord + bilder/film med mer), utstilling og muntlig presentasjon med refleksjon rundt egen læring, fellestrekk og særtrekk i minimum tre håndverksyrker (ca. 10 til 20 minutter per student).

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.

Pensumliste

Gordon, T., Burch, N., Seljelid, T. & Winje, T. (1999). Snakk med oss, lærer!: Trening i kommunikasjon og konfliktløsning (T.E.T. Teacher effectiveness training). Oslo: Grøndahl Dreyer.[s. 5-225] [Finnes også i elektronisk utgave: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007070300010]

Haaland, G., Nilsen, S. E. & Pedlex norsk, s. (2013). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: En grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.[s. 133 - 217]

Halland, G. (2005). Læreren som leder: Perspektiver og praksis for kontaktlærer og faglærer . Bergen: Fagbokforlaget.[s. 109 - 130]

Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 5 - 165]

Johnsen, B. (1999). "Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser?": Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (Læremidler for profesjonsutdanning 1/1999). Bekkestua: Høgskolen i Akershus. [Nytt opplag fra 2013 finnes også som E-bok: https://fagarkivet.hioa.no/jspui/handle/123456789/435]

Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.[s. 235 - 292]

Utdanningsdirektoratet. (2006). Kunnskapsløftet. Læreplanverket for Kunnskapsløftet i grunnskolen og i videregående opplæring danner fundamentet for opplæringen i skole og bedrift. Hentet frahttp://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/

Det er totalt 1500 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 500 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 1000 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.

(Pensumliste ajour: 2016-05-31. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)