EPN-V2

YLBA3000 Læringsstrategier, yrkeskvalifisering og yrkesforankring samt helhetlig yrkesfaglig dybdekompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Learning strategies, professional qualification and professional foundation and comprehensive vocational-depth
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i bygg- og anleggsteknikk
Yrkesfaglærerutdanning i bygg- og anleggsteknikk, nettbasert
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler læringsstrategier, yrkeskvalifisering, yrkesforankring og dokumentasjon av yrkesfaglig dybde.

Forkunnskapskrav

Bestått emne YLBA1000. Før eksamen kan avlegges må alle arbeidskrav knyttet til dybde i yrkesfaget være godkjent (arbeidskrav 11, 16 og 17). Samt arbeidskrav 7 og 15 som er tverrfaglige progresjonsoppgaver

Læringsutbytte

Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudier. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 3 og 4 og kompliserte inngrep/situasjoner. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie både i elektive og mer akutte og komplekse situasjoner

Innhold

Bergsvein Grimsmo

Arbeids- og undervisningsformer

ANESTPRA2 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksis

  • Gjennomført og bestått 20 dager pedagogisk praksis.
  • Gjennomført og bestått 20 dager yrkesfaglig dybdepraksis innen eget programområde.
  • Yrkesfaglig praksis kan være forskuttert tidligere i studiet, forutsatt at arbeidskrav 4 er godkjent.

Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

Arbeidskrav

Arbeidskrav 17 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig dybdekompetanse del 2

  • Arbeidsform: Fortsettelse av oppgave 16 med individuell skriftlig dokumentasjon av dybdekompetanse gjennom prosjektarbeid. Skriftlig dokumentasjon tilsvarende 4000-5000 ord + vedlegg, fundert på ca. 1100 sider litteraturhenvisning eller tilsvarende (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Arbeidskrav 18 (YF/PF) Tverrfaglig undervisningsoppgave innen dybde og ny teknologi

  • Arbeidsform: Individuell skriftlig undervisningsoppgave og refleksjon, omfang tilsvarende 2500-2800 ord + kilder og faglitteratur, kilder tilsvarende 400 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Undervisningsoppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres i gruppe, med en individuell refleksjon med omfang på 500 - 700 ord.

Arbeidskrav 19 YF/PF Refleksjonsnotat over pedagogisk praksis

  • Arbeidsform: skriftlig individuell oppgave i form av refleksjonsnotat over pedagogisk praksis i studiet, omfang 1000-1200 ord + vedlegg i form av to selvvalgte undervisningsplaner fra veiledet pedagogisk praksis. Eget læringsutbytte skal i refleksjonsnotatet belyses i forhold til nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) for livslang læring (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

Vurdering og eksamen

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Undervisning/veiledning til pasient og/eller medstudenter

Hjelpemidler ved eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av en representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.