EPN-V2

YLBA2000 Differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Differentiation, specially adapted and customized training and vocational skills development
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling.

    Emnet består av 30 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 20 studiepoeng yrkesfag

  • Forkunnskapskrav

    Før eksamen kan avlegges skal emnene YLBA1000 og arbeidskrav 7 fra emne YLBA1100 være bestått.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om sammenhenger mellom samfunnets behov og den enkeltes opplæringsbehov, relatert til oppvekstmiljø, likestilling og et flerkulturelt samfunn
    • har kunnskap om historisk utvikling innen eget program- og yrkesområde
    • har kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt eller programområde og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen eller yrkenes utøvelse

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan legge til rette for at elever kan foreta et reflektert yrkes- og utdanningsvalg gjennom erfaringsbasert kunnskap om yrker og arbeidsområder elevene er interessert i
    • kan forebygge og bearbeide konflikter/mobbing, og kan gi støtte og omsorg til elever/lærlinger i krise
    • kan legge til rette for helhetlige praktiske oppgaver som inkluderer bruk av grunnleggende ferdigheter og HMS

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har et reflektert forhold til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
    • kan bidra til å utvikle skolen/bedriften som organisasjon, generelt og i forhold til eget arbeids-/yrkesområde
    • kan vurdere, begrunne og utvikle samspillet mellom hensiktsmessige organiseringsformer, ledelsesformer og gode arbeids- og læringsmuligheter
    • kan begrunne en praksis som legger vekt på prinsipper for vurdering for læring
  • Innhold

    Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF)

    • Produksjon (YF)
    • Tegning og bransjelære (YF)
    • Yrkesfaglig fordypning (YF)
    • Internkontroll (helse, miljø og sikkerhet), dokumentasjon og kvalitetssikring innen yrker og programområder (YF)
    • Historisk og teknologisk utvikling innen eget yrke (YF)
    • Utvikling og identitet (YF/PF)
    • Samarbeid og veiledning (YF/PF)
    • Spesialpedagogikk og betingelser for læring (PF)
    • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (YF/PF)
    • Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (YF/PF)
    • Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF/PF)
    • Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (YF/PF)
    • Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter og skolen som organisasjon (PF)
    • Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
    • Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Praksis

    • Gjennomført og bestått 10 dager pedagogisk praksis i grunnskolen, trinn 8-10
    • Gjennomført og bestått 2 ganger 10 dagers yrkesfaglig praksisopplæring fra bredde i programområdet
    • Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan, forutsatt at arbeidskrav 4 er godkjent

    Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav 8 (PF/YF) Lokale- og sentrale styringsdokumenter, tilrettelagt opplæring og læreren som leder i profesjonsutøvelsen som yrkesfaglærer.

    • Arbeidsform: Individuell skriftlig oppgave, omfang tilsvarende 3000 - 3500 ord, fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Arbeidskrav 9 (PF) Særskilt tilrettelagt opplæring, individuelle opplæringsplaner og spesialpedagogikk

    • Arbeidsformer: Del 1 er et gruppearbeid som skal belyse temaet - særskilt tilrettelagt opplæring gjennom erfaringsutveksling gjennom skriftlig dokumentasjon, omfang minimum 1200 ord, fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder. Del 2 er en skriftlig individuell oppgave der studenten skal beskrive en elev med utfordringer, og konsekvenser for opplæringen, omfang tilsvarende 2300 - 2700 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Arbeidskrav 10 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 3

    • Arbeidsform: individuell dokumentasjon tilsvarende 1300-1700 ord med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Arbeidskrav 11 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig dybde del 1. Beskrivelse av teknologisk utvikling i eget fagbrevområde

    • Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 800 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Arbeidskrav 12 (PF) Ungdomskulturer, klasseledelse, differensiering og tilpasset opplæring. Gjennomføre og dokumentere 10 dagers observasjonspraksis i ungdomsskolen, og vise innsikt i ungdomskultur og klasseledelse.

    • Arbeidsform: praksisen kan gjennomføres i gruppe eventuelt individuelt. Skriftlig dokumentasjon skal være individuell med et omfang på 1500-2000 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).

    Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan om arbeides og leveres til godkjenning ytterligere 1 gang.

    Krav til deltakelse

    Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 % fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen ca 30 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravene i emne 2000

    Ny og utsatt eksamen

    • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer (YF/PF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.