Programplaner og emneplaner - Student
YLBA1100 Yrkesoppgaver, prosesser og analyse, prosjekt som arbeidsform samt yrkesfaglig kompetanseutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational Tasks, processes and analysis, project and vocational subjects
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i bygg- og anleggsteknikkYrkesfaglærerutdanning i bygg- og anleggsteknikk, nettbasertYrkesfaglærerutdanning i bygg- og anleggsteknikk, desentralisert
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsformen består i en kombinasjon av forelesninger, seminar og plenumsdiskusjoner.
Forkunnskapskrav
Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan analysere læreplanene i ulike yrker på yrkesområdet og ha faglige forutsetninger til å kunne vurdere yrkenes praktiske og teoretiske kvalifikasjonsbehov
- kan beskrive og forklare en arbeidsprosess/produksjonsprosess i ulike yrker på yrkesområdet og kunne forankre opplæringen til helhetlige yrkesoppgaver
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
Ferdighet
Studenten
- kan identifisere sentrale faglige felleselementer mellom yrker og arbeidsprosesser i yrkesområdet og kunne velge felleselementer i forhold til likheter og ulikheter mellom yrkene, og kunne bruke eksempler fra de ulike yrkene i opplæringen
- kan benytte prosjektarbeid som virkemiddel i profesjons- og yrkesopplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere programområdets ulike yrkes særtrekk og behov for basiskompetanse, og ha praktisk og teoretisk breddekompetanse i basisfag som inngår i ulike yrkesutøvelser, som grunnlag for å kunne tilrettelegge og lede yrkesrelevant opplæring
- kan analysere hvilke støttefag det er behov for i yrkesutøvelsen, og ha praktisk og teoretisk kompetanse i støttefag som er relatert til utøvelsen av sitt opprinnelige yrke, som grunnlag for å kunne tilrettelegge og lede yrkesrelevant opplæring
- kan stimulere til personlig initiativ, legge til rette for og ha et reflektert forhold til betydningen av entreprenørskap i opplæringssammenheng
Innhold
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Produksjon (YF).
- Tekniske tjenester (YF).
- Dokumentasjon og kvalitet (YF).
- Grunnleggende ferdigheter (PF/YF).
- Prosjekt som metode (PF/YF).
- Pedagogisk entreprenørskap (PF/YF).
- Analyse og refleksjon av helhetlige yrkesoppgaver (PF/YF).
- Yrkeskvalifikasjoner og yrkeskompetanse (YF).
Praksis
- Gjennomført og bestått 20 dagers pedagogisk praksis på VG1 eller VG2 i videregående skole.
- Gjennomført og bestått 10 dagers breddepraksis innen programområdet.
Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er en skriftlig individuell 3-dagers (72 timer) hjemmeeksamen. Besvarelsen skal ha et omfang på 2200 ord (+/-10 %).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.