EPN-V2

YLBA1100 Yrkesoppgaver, prosesser og analyse, prosjekt som arbeidsform samt yrkesfaglig kompetanseutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational Tasks, processes and analysis, project and vocational subjects
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i bygg- og anleggsteknikk
Yrkesfaglærerutdanning i bygg- og anleggsteknikk, nettbasert
Yrkesfaglærerutdanning i bygg- og anleggsteknikk, desentralisert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsformen består i en kombinasjon av forelesninger, seminar og plenumsdiskusjoner.

Forkunnskapskrav

Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere læreplanene i ulike yrker på yrkesområdet og ha faglige forutsetninger til å kunne vurdere yrkenes praktiske og teoretiske kvalifikasjonsbehov
  • kan beskrive og forklare en arbeidsprosess/produksjonsprosess i ulike yrker på yrkesområdet og kunne forankre opplæringen til helhetlige yrkesoppgaver
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv

Ferdighet

Studenten

  • kan identifisere sentrale faglige felleselementer mellom yrker og arbeidsprosesser i yrkesområdet og kunne velge felleselementer i forhold til likheter og ulikheter mellom yrkene, og kunne bruke eksempler fra de ulike yrkene i opplæringen
  • kan benytte prosjektarbeid som virkemiddel i profesjons- og yrkesopplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere programområdets ulike yrkes særtrekk og behov for basiskompetanse, og ha praktisk og teoretisk breddekompetanse i basisfag som inngår i ulike yrkesutøvelser, som grunnlag for å kunne tilrettelegge og lede yrkesrelevant opplæring
  • kan analysere hvilke støttefag det er behov for i yrkesutøvelsen, og ha praktisk og teoretisk kompetanse i støttefag som er relatert til utøvelsen av sitt opprinnelige yrke, som grunnlag for å kunne tilrettelegge og lede yrkesrelevant opplæring
  • kan stimulere til personlig initiativ, legge til rette for og ha et reflektert forhold til betydningen av entreprenørskap i opplæringssammenheng

Innhold

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Produksjon (YF).
  • Tekniske tjenester (YF).
  • Dokumentasjon og kvalitet (YF).
  • Grunnleggende ferdigheter (PF/YF).
  • Prosjekt som metode (PF/YF).
  • Pedagogisk entreprenørskap (PF/YF).
  • Analyse og refleksjon av helhetlige yrkesoppgaver (PF/YF).
  • Yrkeskvalifikasjoner og yrkeskompetanse (YF).

Praksis

  • Gjennomført og bestått 20 dagers pedagogisk praksis på VG1 eller VG2 i videregående skole.
  • Gjennomført og bestått 10 dagers breddepraksis innen programområdet.

Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell 3-dagers (72 timer) hjemmeeksamen. Besvarelsen skal ha et omfang på 2200 ord (+/-10 %).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.