EPN-V2

YLBA1000 Kommunikasjon, sosialisering og opplæring samt yrkesfaglig plan for kompetanseutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication, socialization and training, and vocational width
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Det brukes to interne sensor på emnet, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

  • Forkunnskapskrav

    Engelsk emnenavn: Newly arrived children and families in kindergarten.

    10 studiepoeng.

    Deltid

  • Læringsutbytte

    • det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
    • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
    • faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser, med bl.a. systematikk og struktur i prosessene
    • veiledning og coaching med særlig fokus på én - til - én veiledning
    • rollen som veileder og coach både som relasjonsbygger og prosessleder
    • etikk i veiledning og coaching

  • Innhold

    Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

    • Produksjon (YF)
    • Tegning og bransjelære (YF)
    • Yrkesfaglig fordypning (YF)
    • Grunnleggende ferdigheter (YF)
    • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (YF/PF)
    • Yrkesfaglig kompetansekartlegging og læringsbehov (YF/PF).
    • Læringslogg og målregnskap (YF/PF)
    • Undervisning og opplæring (PF/YF
    • Forskjellige arbeidsmåter og metoder i opplæring, deres premisser, fordeler og ulemper (YF/PF)
    • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv, og premisser for dette (YF/PF)
    • Sosialisering og kommunikasjon (PF)
    • Gruppepsykologi og observasjon (PF)
    • Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
    • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
    • Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
    • Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav 1 (PF): Kommunikasjon og gruppedynamikk.

    • Arbeidsform: gruppeoppgave med innlevering av dokumentasjon tilsvarende minimum 1500 ord fundert på om lag 600 sider litteratur (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Etter avtale med faglærer kan individuell oppgave leveres.

    Arbeidskrav 2 (PF): Observasjoner fra videregående skole (arbeidskrav for studenter uten relevant arbeidserfaring fra videregående skole)

    • Arbeidsform: beskrivelse og refleksjon rundt observasjon fra en uke observasjonspraksis fra videregående skole, individuelt. Omfang 700 til 1000 ord.

    Arbeidskrav 3 (PFYF): Undervisningsøvelse med planlegging og analyse

    • Arbeidsform: dokumentasjon og refleksjon rundt erfaringene, individuelt. Omfang 1300 til 1700 ord fundert på om lag 400 siders litteraturhenvisning (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen.

    Arbeidskrav 4 (YF/PF): Kartlegging og utviklingsplan for egen yrkesfaglig kompetanseutvikling. Kartlegging og utviklingsplan av egen yrkesfaglig kompetanse (bredde og dybde) inkludert synliggjøring og bruken av grunnleggende ferdigheter innen eget yrke og programområde. Dokumentasjon av yrkesfaglig realkompetanse.

    • Arbeidsform: individuell skriftlig omfang tilsvarende 2000 - 2500 ord og fundert på om lag 800 sider litteratur eller tilsvarende kilder

    Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere 1 gang.

    Praksis

    • Yrkespraksis kan forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan
    • Arbeidskrav 4 skal være godkjent før yrkespraksis kan påbegynnes

    Krav til deltakelse

    Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen ca. 30 min. Eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravene i emne 1000.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/Ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.