Programplaner og emneplaner - Student
YFTI3100 Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om barn med særskilte behov av ulik og sammensatt art
- bred kunnskap om omsorgssvikt, vold mot barn og vold i nære relasjoner og barns signaler på ugunstige omsorgsbetingelser
- omfattende kunnskap om tidlig innsats
- omfattende kunnskap om problemstillinger knyttet til barns rettigheter, med særskilt vekt på rett til spesialpedagogisk hjelp
- bred kunnskap om ulike samarbeidsformer, tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeid med hjemmet
- grundig innsikt i roller og arbeidsfordeling i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og vurdere perspektiver på oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
- identifisere ulike behov, analysere og legge til rette tiltak ut fra enkeltbarns og gruppers behov og forutsetninger, ved å benytte observasjon, dokumentasjon, vurdering og kartlegging
- ivareta alle barn ut fra den enkeltes behov
- forebygge språk-, lære-, samspills- og psykososiale vansker
- vurdere og anvende digitale verktøy som en ressurs i det pedagogiske arbeid med å tilrettelegge for lek, læring og utvikling
- analysere eksisterende teorier på det spesialpedagogiske området og arbeide selvstendig med å utvikle læringsmiljøet i egen organisasjon knyttet til tidlig innsats for barn med behov for særskilt tilrettelagte tiltak
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere betydningen av inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter i et mangfoldig og komplekst samfunn
- forebygge ulikhetsskapende prosesser og tilrettelegge for gode samarbeidsprosesser med barn og foreldre, personalet og andre instanser
- arbeide selvstendig med å utvikle et inkluderende og mangfoldig lek, lærings- og utviklingsmiljø i barnehagen og i arbeid med egen personalgruppe
- analysere eksisterende teorier om barnehagens arbeid med barn som trenger ekstra støtte, vurdere forskningsbasert kunnskap, og ta den innovativt i bruk i barnehagen
Forkunnskapskrav
Studiet er samlingsbasert med inntil tre fysiske samlinger à to dager per semester. Digitale læringsformer anvendes mellom samlingene. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesning og annen undervisning på campus og nett, seminarer og workshops, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som korte faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid i prosessgrupper og veiledning i gruppe. Til innlevering og vurdering av arbeidskrav benyttes universitetets digitale læringsplattform Canvas.
Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser i og mellom samlingene, og gjennom studiet kontinuerlig reflekterer over egen læring i en læringslogg. Deltakerne organiseres i nettverk, hvor hver basisgruppe består av et nærmere bestemt antall studenter. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til eget arbeid i egen barnehage. Mellom samlingene foregår kommunikasjon mellom studenter og studenter og lærere via universitetets digitale læringsplattform.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet
- har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre et yrkespedagogisk utviklingsarbeid i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
- kan vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
- kan orientere seg i faglitteraturen, forskningsresultater og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget yrkesfagområde
Generell kompetanse
Studenten
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå
- kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
- kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi innen eget programområde
Innhold
-
Yrke, organisasjon og ledelse
- Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
- Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
- Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
- Forskningsmetode
-
Innovasjon og utvikling
- Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
- Digitalisering og robotisering
- Bærekraft og etikk
Praksis
Yrkesfaglig praksis minimum fem dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeid- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid, litteratur-/kildestudier, individuell veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semester.
Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager (omfang 3000 ord +/-10 %).
Nærmere retningslinjer for hjemmeeksamen blir gitt i eget notat.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Det gis én gradert karakter (A-F) som fastsettes etter eksamen.
A: Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden). Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
B: Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
C: Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
D: Har begrensede kunnskaper/ferdigheter. Refererende og lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
E: Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
F (ikke bestått): Har utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Sensorordning
- Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak
- Digitale verktøy i pedagogisk arbeid
- Forebyggende barnevern i barnehagen
- Forebyggende perspektiver på språk, læring, kommunikasjon og samspill
- Individ- og systemrettet arbeid
- Individuelle utviklingsplaner (IUP)
- Myndiggjøring, resiliens og mestring
- Mangfold og inkluderende leke- og læringsbetingelser, avvik og normalisering
- Overgang barnehage - skole
- Omsorgssvikt, vold mot barn og vold i nære relasjoner
- Observasjon, dokumentasjon, vurdering og kartlegging
- Perspektiver på læring og utvikling
- Plan, forvaltning og lovverk
- Samarbeid med hjemmet, personalet og tverrprofesjonelt samarbeid
- Tilpassing, tilrettelegging og spesialpedagogisk hjelp
- Veiledning og rådgivning