EPN-V2

YFTI1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional and vocational subjects in a training perspective
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
    • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
    • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
    • har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
    • kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
    • kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere egne behov for kompetanseheving
    • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
    • kan arbeide i nettverksrelasjoner
  • Innhold

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Utarbeide egne utviklingsmål for emnet. Individuell, skriftlig oppgave. Omfang: 300-400 ord
    2. Gjennomføre to samtaler hvor coaching benyttes. Hver samtale skal være på 15-30 minutter. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved et refleksjonsnotat på 1.200-1.500 ord.

    Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning i eget fagbrevområde og yrkesdidaktikk. Faggrupper dannes i utdanningsprogram, gruppestørrelser fra tre til fem studenter.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

    Arbeidskrav 1

    Kartlegging av egen kompetanse med utvidet CV og utarbeidelse av en individuell plan for studiet. Som en del av arbeidet skal studenten også dokumentere og reflektere fra yrkesfaglig praksis. Individuell innlevering. Omfang: 2500 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kartlegge egen kompetanse som grunnlag og plan for kompetanseutvikling i eget utdanningsprogram.

    Arbeidskrav 2

    Individuelt arbeidskrav som er todelt.

    1. Analyse av yrkenes og utdanningsprogrammet i IKT og medieproduksjons/Teknologi og industrifags fellestrekk og særtrekk

    2. Basert på analysen skal studenten planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et undervisningsopplegg fra utdanningsområdet teknologi og industrifag

    Begge deler av arbeidskravet må vurderes som godkjent for at arbeidskravet i sin helhet blir vurdert til godkjent. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal gå inn i utdanningsprogrammet og belyse kompetansekrav i de ulike yrkene i forhold til sin kompetanse i eget yrke.

    Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

    Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.

    Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i yrkespraksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig.

    For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    I CORO7100 fokuseres det på coaching som metode for en verdibasert og relasjonsorientert ledelsesform. Emnets faglige innhold retter seg primært mot den enkelte students ferdigheter i kommunikasjon og relasjonsbygging en til en. Studenten skal bli kjent med dette gjennom eksempler og praktiske øvelser. Grunnleggende teori kombineres med praktiske øvelser.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har

    • grunnleggende innsikt i og forståelse for coaching som basis for en verdibasert og relasjonell lederstil
    • kjennskap til det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for coaching
    • grunnleggende innsikt i og forståelse for ledelse, systematikk, struktur og prosess i coaching, med utgangspunkt i kommunikasjonsverktøy
    • grunnleggende innsikt i, og forståelse for, coaching som lederstil, verdibasert ledelse og coachende lederatferd

    Ferdigheter

    Studenten

    • har kommunikasjonsferdigheter som kan bidra til ledelse i samsvar med filosofien om det myndiggjorte mennesket
    • kan gjennomføre coaching og coachingprosesser på en strukturert måte
    • kan anvende verktøy og strategier for å bidra til god kommunikasjon og relasjonsbygging relevant for en coachende leder
    • kan anvende en coachende tilnærming for å håndtere samarbeid og konflikt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene.
    • kan reflektere faglig og etisk over egen coachende lederstil og væremåte
  • Sensorordning

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplandelen.