Programplaner og emneplaner - Student
YFRM3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description
- Course name in Norwegian
- Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet helhetlig yrkesfaglærerkompetanse - bacheloroppgave er det avsluttende emnet i yrkesfaglærerutdanningen i studieretningen for restaurant- og matfag. I dette emnet vil det bli lagt vekt på at studentene skal kunne integrere yrkesfag, yrkesopplæring, FoU-aktiviteter og vise en helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.
Required preliminary courses
For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studenten ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
;
Kunnskap
Studenten
- kjenner gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjons- og yrkesutøvelse og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene
;
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i innenfor fag- og yrkesopplæringen i restaurant- og matfag og relevante fag i grunnskolen
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplærings tilpasset elevenes/lærlingenes behov
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
- kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
;
Generell kompetanse
Studenten
;
-
- har solid innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger innen restaurant og matfag, og kan formidle sentralt fagstoff
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet innenfor fag- og yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv innenfor restaurant- og matfagene
- kan bygge gode relasjoner og samarbeide med aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv relevant for yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
Content
Alle studenter skal i grupper foreta en presentasjon av et tema for resten av klassen. Presentasjonen, som skal være muntlig med bidrag fra alle gruppemedlemmer, skal være på ca 15 minutter og må være godkjent for at studentene kan få gå opp til eksamen. Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for én ny presentasjon. Faglærer gir beskjed om tidspunkter.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og består av veiledning, undervisningsøvelser, individuelle litteraturstudier, forelesning, gruppearbeid og caseoppgaver.
;
I siste semester skal studentene skrive en bacheloroppgave. Dette innebærer å planlegge, gjennomføre og dokumentere en FoU-prosess knyttet til yrkesopplæring (med fleksibel vekt på utviklingsarbeid eller forskning) i skole og/eller arbeidsliv.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Eksamen i emnet består av to deler:
Del 1: Bacheloroppgave, individuelt eller i grupper á 2 studenter, omfang 4000 +/- 10% + vedlegg.
Del 2: Individuell muntlig presenasjon. Omfang: 30-45 minutter per kandidat. 15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål. Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.
Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt.
- Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Kunnskaper
Studentene har
- oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
- kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
- kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse
Ferdigheter
Studentene kan
- gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Grading scale
Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor. ;;