EPN-V2

YFRM3100 Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forskningsbasert fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv innenfor området restaurant og matfag innebærer at studentene skal arbeide med aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget fagområde. Gjennom undervisning, selvstendig arbeid og veiledning skal studentene utvikle dybdekompetanse knyttet til utviklingstrekk i restaurant- og matfagene.

Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.

Forkunnskapskrav

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innenfor restaurant- og matfagbransjen med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området
  • kjenner yrkesopplæring og yrkesutøvelse i restaurant- og matfagene et historisk og kulturelt perspektiv
  • har bred kunnskap om læring, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen i restaurant- og matfag og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget fagområde
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante og forskningsetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • har endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i arbeidet med yrkesfaglig fordypning innen eget fagområde for å møte fremtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv

Innhold

Phase 2 is dedicated to the continued development of the master's project work, for example, planning and implementation of the methdology, development, data collection and analysis. The precise nature and status of the work will be dependant on the specific project.

In addition, there will be a series of workshops on the academic writing and effective communication of the thesis project, building on the workshops in Phase 1. Students will develop an awareness of the conventions of academic writing and the writing process and use a range of analytical tools and methods to develop their writing and writing practices as part of writing their thesis.

Guidelines for master's theses at the Faculty can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike som individuelle litteraturstudier, forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver, innsamling og presentasjon av faglitteratur og individuell veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Studentene skal levere et individuelt veiledningsdokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse- og opplæringsbehov. Omfang: 1500 ord +/- 10 %. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal opparbeide praktisk erfaring i å søke, velge ut og presentere relevant forskningsbasert litteratur som kan få betydning for deres evne til å se sammenheng mellom yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæring i deres fremtidige yrkesutøvelse som yrkesfaglærer eller som leder av annen opplæring.

Arbeidskrav 2

Hver student skal individuelt planlegge og gjennomføre deling av dagsaktuelle yrkesfaglige problemstillinger for resten av studentene i klassen. Omfang: ca. 20 minutter. Hensikten med dette arbeidskravet er å spre den faglige kunnskapen studentene opparbeider etter litteraturstudier og intervjuer med sentrale aktører innovasjoner med resten av studentene i klassen. Dette gir både en delingseffekt og også trening i å sammenfatte fagstoff og å presentere komprimert fagstoff i en muntlig presentasjon.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurdering og eksamen

Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske og teoretiske ferdigheter. Det praktiske arbeidet i emnet kombineres med kunst- og formidlingsteori.

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering I. Individuelt arbeid: Prosjektet gir en grunnleggende innføring i samtidskunst fra begynnelsen av 1900-tallet. Forholdet mellom kunstnerisk arbeid og anvendelsen av fagteori står sentralt i prosjektet.

Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Gruppearbeid (felles praksisprosjekt): Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper og er direkte knyttet opp til praksisfeltet i kunst og formidling.

Prosjekt 3: Utforskning og eksperimentering II. Gruppearbeid: Prosjektet bygger videre på Utforsking og eksperimentering I og gir en grunnleggende innføring i samtidskunst fra midten av 1900-tallet. Forholdet mellom kunstnerisk arbeid og anvendelse av fagteori står sentralt i prosjektet.

Prosjekt 4: Formidlingstekst. I prosjektet arbeides det med ulike former for formidlingstekster.

Emnet avsluttes med en individuell eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til kunstneriske arbeid
  • har innsikt i kunsthistorie, kunst- og formidlingsteori, samt filosofisk estetikk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utforske og eksperimentere i ulike kunstneriske prosesser
  • kan velge ut, og bruke, egnede strategier i kunstnerisk, skriftlig og muntlig formidling
  • kan formidle kunst til valgt målgruppe
  • kan bruke estetiske virkemidler og relevant teori i egne prosjekter

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv
  • har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
  • har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet