EPN-V2

YFRM3100 Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forskningsbasert fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv innenfor området restaurant og matfag innebærer at studentene skal arbeide med aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget fagområde. Gjennom undervisning, selvstendig arbeid og veiledning skal studentene utvikle dybdekompetanse knyttet til utviklingstrekk i restaurant- og matfagene.

 

Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.

Forkunnskapskrav

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innenfor restaurant- og matfagbransjen med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området
  • kjenner yrkesopplæring og yrkesutøvelse i restaurant- og matfagene et historisk og kulturelt perspektiv
  • har bred kunnskap om læring, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen i restaurant- og matfag og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget fagområde
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante og forskningsetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • har endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i arbeidet med yrkesfaglig fordypning innen eget fagområde for å møte fremtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike som individuelle litteraturstudier, forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver, innsamling og presentasjon av faglitteratur og individuell veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent eksamen kan avlegges i emnet:

 

  • Arbeidskrav 1. Studentene skal levere et individuelt veiledningsdokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse- og opplæringsbehov. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.

Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal opparbeide praktisk erfaring i å søke, velge ut og presentere relevant forskningsbasert litteratur som kan få betydning for deres evne til å se sammenheng mellom yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæring i deres fremtidige yrkesutøvelse som yrkesfaglærer eller som leder av annen opplæring.

 

  • Arbeidskrav 2. Studentene skal dokumentere individuelt intervju med sentrale aktører relatert til innovasjoner i eget fagområde i Norge eller utlandet. Omfang: 15 - 30 minutters opptak levert på Canvas. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.

 

  • Arbeidskrav 3. Hver student skal individuelt planlegge og gjennomføre deling av dagsaktuelle yrkesfaglige problemstillinger for resten av studentene i klassen. Omfang: ca. 20 minutter. Hensikten med dette arbeidskravet er å spre den faglige kunnskapen studentene opparbeider etter litteraturstudier og intervjuer med sentrale aktører innovasjoner med resten av studentene i klassen. Dette gir både en delingseffekt og også trening i å sammenfatte fagstoff og å presentere komprimert fagstoff i en muntlig presentasjon.

 

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

 

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en 14 dagers individuell hjemmeeksamen etter retningslinjer gitt av OsloMet. Studentene får samme oppgavetekst, men baserer oppgavebesvarelsen på eget valg av fordypningstema. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  •  Ved karakteren F; ikke bestått, kan det leveres en omarbeidet versjon av hjemmeeksamen inntil en gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer
  • prosjektbeskrivelse med fremdriftsplan etter gitte kriterier

Sensorordning

Individuell skriftlig masteroppgave og individuell muntlig eksamen inkludert presentasjon av oppgaven, inntil 1,5 time. Masteroppgaven kan skrives som en monografi på inntil 80 sider eller et artikkelmanus med et utdypende tillegg (kappe), der tillegget kan være på inntil 45 sider.

For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Karakteren kan justeres én karakter opp eller ned etter muntlig eksamen.

Oppgaven skrives på norsk eller engelsk. Muntlig eksamen kan avlegges på norsk eller engelsk, uavhengig av hvilket språk oppgaven er skrevet på.

Ny eksamen: Dersom masteroppgaven blir vurdert til F (ikke bestått) kan studenten levere omarbeidet versjon av oppgaven én (1) gang.

Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages. Dersom karakteren endres ved klagesensur, og muntlig eksamen allerede er avholdt, må muntlig eksamen gjennomføres på nytt.