Programplaner og emneplaner - Student
YFRM2200 Ungdomskultur, kjønn og mangfold Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Youth culture, gender and diversity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Det avlegges avsluttende eksamen etter ett semester for studenter som tar dette emnet på heltid. For deltidsstudenter avlegges avsluttende eksamen etter to semester.
Avsluttende vurdering etter fire moduler er en individuell muntlig/praktisk eksamen på inntil 45 minutter med en forberedelsestid på to virkedager. Studenten forbereder en presentasjon av et tildelt emne. I tillegg eksamineres studenten i 1-2 emner som velges ved trekking under muntlig eksamen.
Rettigheter og plikter ved eksamen
Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om aktuelle fag i ungdomsskolen, ungdomskultur og ungdoms læring og utvikling
- har kunnskap om mangfold, identitet og kjøn
- har kunnskap om kjennetegn ved barn og unge i vanskelige livssituasjoner og hvordan samarbeide med aktuelle tverrfaglige etater kan gjennomføres
- kjenner til trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat innebærer og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om sammenhengen mellom mat og helse i et samfunnsperspektiv og kan vise eksempler på hvordan de ulike restaurant- og matfagene kan påvirke utviklingen av et bærekraftig og sunnere kosthold i tråd med gjeldene lovverk og styringsdokumenter
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndigheter
- kan bruke relevante forskningsresultater om råvare tilfang, tilberedning, ernæring og kosthold for å treffe begrunnede valg i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i mat og helsefaget og i restaurant- og matfagene
- kan planlegge, organisere og gjennomføre praktisk undervisning om etisk og bærekraftig kosthold tilpasset ulike grupper og med henblikk på å ivareta livsstil, religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om relevant forbrukerpolitikk og aktuelle kulturelle- og sosiale faktorer som påvirker mat- og måltidsmønstre
- kan drøfte utviklingen innen norsk kosthold i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv
Innhold
Emnet omhandler undervisning på ungdomstrinnet, ungdomskultur, livsmestring, psykisk helse, kosthold og ernæring, og ansvaret restaurant- og matfagbransjene har for å bidra til et etisk og bærekraftig kosthold.
- Kjennskap til struktur og fag i ungdomskolen og undervisningskompetanse i aktuelle fag
- Ungdomskultur, psykisk helse, mangfold, identitet og kjønn
- Livsmestring og karrierveiledning
- Barn og unge i vanskelig livssituasjoner
- Folkehelse, ernæring, kosthold, nasjonale kostråd og matkultur i et mangfoldsperspektiv
- Bærekraftig matproduksjon og forbruk
- Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
Praksis
- Pedagogisk praksisperiode 3, 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet 8-10
- 10 dager yrkesfaglig praksis
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, forelesninger, erfaringsdeling, individuelt arbeid, gruppearbeid og praktisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Vurdering og eksamen
Individuell praktisk-muntlig
Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 20 minutter presentasjon, ca. 10 minutter til avklarende spørsmål.)
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved ikke bestått må studenten gå opp til ny praktisk - muntlig eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
Målgruppe
Emnet Digital kompetanse for lærere er et skolerelevant fag som først og fremst tilbys lærerstudenter eller lærere i barnehage eller skole.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse/realkompetanse.
Vurderingsuttrykk
Digital kompetanse for lærere er orientert rundt tre hovedområder som er fordelt på fire moduler:
Digital kompetanse og læring: Hovedområdet omfatter læringsteori og læreplaner, arbeids- og læringsformer, digitale verktøy og lærerrollen samt vurdering og utprøving av digitale læringsressurser. I tillegg omfatter dette hovedområdet utarbeidelse av undervisningsopplegg der digitale verktøy er integrert. Det blir lagt vekt på aktuelle læreplaner i skolen og refleksjoner rundt bruk av digitale verktøy i henhold til disse.
Bruk av digitale verktøy: Hovedområdet omfatter bruk av programmer for tekst-, tall-, lyd- og bildebehandling, video, presentasjoner, koding og søk, navigasjon og publisering på Internett. Det blir lagt vekt på praktisk utforsking av skolerelevant programvare. Studentene skal kunne bruke programvare som støtte i eget arbeid samt undervise og veilede elever i slik bruk.
IKT i skole og samfunn: Hovedområdet omfatter sider ved bruk av digitale verktøy og ressurser i samfunn og arbeidsliv som er relevante for lærernes arbeidsoppgaver i skole, barnehage og opplæring. Det omfatter teknologihistorie og digital dømmekraft med personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske og kulturelle problemstillinger, inkludert digital mobbing.
Disse hovedområdene fordeles over følgende fire moduler der modul 1 er teoretisk orientert, de tre andre mer praktisk.
- Digital kompetanse i undervisning og læring
- Sammensatte tekster
- Koding og digital tallbehandling
- Sosiale medier og digitale læringsressurser
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.